Το «Εικονογραφικό συναξάρι» του Γιάννη Μενεσίδη, παρουσιάστηκε στην Ξάνθη.

Παρουσιάστηκε το λεύκωμα με τίτλο: «Εικονογραφικό συναξάρι», του Γιάννη Μενεσίδη  τη Δευτέρα 8 Απριλίου 2024,  στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως Ξάνθης και Περιθεωρίου, που βρίσκεται στον  Ιερό Ναό Της Του Θεού Σοφίας στην Ξάνθη.

Για το βιβλίο του Γιάννη Μενεσίδη μίλησαν ο  Πανοσιολογιότατος Αρχιμανδρίτης Πατέρας  Ιωακείμ Μούκανος,  ο Καθηγητής  Βυζαντινής και μεταβυζαντινής Τέχνης, καθηγητής ο  Γεώργιος Τσιγάρας, Πρόεδρος του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του   Δ.Π.Θ.,  ο Γεώργος Φραντζολάς, Μουσικός, δημιουργός,  Φιλόλογος και ο Ζωγράφος Γιάννης Μενεσίδης

Την εκδήλωση, ευλόγησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ξάνθης κκ Παντελεήμων, τον Δήμαρχο Ξάνθης εκπροσώπησε ο κ. Κωνσταντίνος Γκαγκαλίδης, ενώ διακρίναμε ανάμεσα στους παρευρισκόμενους τον Αντιδήμαρχο Ξάνθης  κ. Αθανάσιο  Χατζηαντωνίου, τον Πρόεδρο του ΠΑΚΕΘΡΑ κ. Γιώργο Ξανθοπουλίδη, τον κ. Γιώργο Σαρόγλου (Άρχοντα Οφφικιάλιο της ΜτΧΕ), τον  κ. Βασίλη Παπαδόπουλο Δημοτικό Σύμβουλο

Ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου  χαιρετίζοντας την εκδήλωση, αναφέρθηκε στον δημιουργό, σημειώνοντας ότι  «μου θυμίζει τον Απόστολο και Ευαγγελιστή Λουκά, γιατρός και ζωγράφος, ζωγράφος του λόγου, αλλά και ζωγράφος με τις παραστάσεις των Αγίων».

Ο Τηλέμαχος Αρναούτογλου, που συντόνισε την εκδήλωση, μετέφερε τον χαιρετισμό του Δημάρχου Ξάνθης Στράτου Κοντού και της Προέδρου του Δημοτικού Ραδιοφώνου κας Δέσποινας Θεοδωρίδου, που για λόγους ανωτέρας βίας δεν ήταν παρόντες, ευχαριστώντας τους «για την άνεση που μας δίνουν για να κινηθούμε στα μονοπάτια της τέχνης και του πολιτισμού».

Ο Μιχάλης Σπανίδης,  με τον διαχρονικό του αγώνα, υποστηρίζει με τη μονιμότητα της εμμονής του, αυτές τις προσπάθειες και ήταν στις  επάλξεις, δίνοντας στην εκδήλωση, με τον εκδοτικό οίκο «Αρμό», σάρκα και οστά.

«Όπως αποκάλυψε σε συνέντευξή του στο Δημοτικό ραδιόφωνο Ξάνθης ο Γιάννης Μενεσίδης,  ο Πετζίκης δεν έδινε οδηγίες, δεν έκανε παρατηρήσεις δεν σχολίαζε τα έργα, απλά έλεγε προχώρα….συνέχισε … και με τη στάση του έδειχνε έναν δρόμο, που όμως ο καθένας με τη δική του προσωπικότητα, με τη δική του πνευματικότητα και θεώρηση των πραγμάτων, επέλεγε να ακολουθήσει και τελικά, να διαγράψει τη δική του πορεία,  μέσα στην τέχνη των ανθρώπων και των προσευχών.

 Μέσα από τη συνέντευξη,  αβίαστα αισθανθήκαμε ότι κάθε έργο, κάθε πινελιά κάθε στιγμή, κάθε αράδα και αχτίδα, είναι μια προσευχή, μια σιωπηλή προσευχή που έχει ερείσματα, μοναδικά», σημείωσε εισαγωγικά ο Τηλέμαχος Αρναούτογλου

Ο Πανοσιολογιότατος Αρχιμανδρίτης Πατέρας  Ιωακείμ Μούκανος στην εισήγησή του ανέλυσε το «Σιναξάρι», τη χρηστικότητά του, τη συνήθη λειτουργία του, ενώ στις αναφορές του για τους Αγίους και την «Αγιότητα»,  σημείωσε το τι σημαίνει στη σύγχρονη κοινωνία το «καλός και αγαθός» και τι επικοινωνούμε όλοι εμείς στα παιδιά μας, στους νέους  μας.

Αγιότητα είναι να είσαι σε θέση να επιλέγεις πάντα το σωστό, ακόμη κι αν χρειαστεί να πεθάνεις για την επιλογή σου αυτή.

Ο Καθηγητής  Βυζαντινής και μεταβυζαντινής Τέχνης, καθηγητής ο  Γεώργιος Τσιγάρας, Πρόεδρος του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του   Δ.Π.Θ. , στην εισήγησή του σημείωσε εισαγωγικά: «Ο Γιάννης Μενεσίδης διευθύνοντας την πνευμονολογική κλινική της Ξάνθης,  εργάστηκε προσφέροντας ζωή, εξασφαλίζοντας  το ζωογόνο οξυγόνο για την επιβίωση του ανθρώπου.

Παράλληλα με αυτή τη Ζωογόνο διακονία του,  αγάπησε τα πράγματα, αγάπησε τα κτίσματα, αλλά δεν τα λάτρεψε.

Αγάπησε και λάτρεψε τον Ζωοδότη Χριστό. Η αγάπη του για τα πράγματα είναι στενά συνδεδεμένη με την αίσθηση του κάλους, του κάλους που σώζει τον κόσμο»

Το Θείο κάλος δε σώζει μαγικά, αλλά ο άνθρωπος σώζεται με το να γίνει ο ίδιος καλλιτέχνης δηλαδή πηγή κάλους

Ο Γεώργος Φραντζολάς, Μουσικός, δημιουργός,  Φιλόλογος, λαμβάνοντας τον λόγο είπε ότι ο Γιώργος ο Τσιγάρας του έδωσε την καλύτερη πάσα, καθώς μίλησε, για την των πραγμάτων αλήθεια, δηλαδή για τη ρεαλιστική πραγματικότητα.

«Όλες οι λέξεις λειτουργούν,  σημαίνει ότι όλες οι λέξεις είναι απαραίτητες, όλες χρήσιμες, όλες λειτουργικές. Αυτό είναι ένα πρώτο κριτήριο της τέχνης και της αφαιρετικής δύναμής της.

Να περιγράφουν οι λέξεις την πραγματικότητα. Ο Όσιος Παΐσιος κρατά Σταυρό στο δεξί του χέρι και μας προτρέπει να δεχόμαστε τις δοκιμασίες με υπομονή και ταπείνωση…….

Στην ολοκλήρωση της εκδήλωσης ο Γιάννης Μενεσίδης, με την αξιοποίηση οπτικού υλικού των έργων του, περιέγραψε τον τρόπο προσέγγισης της τέχνης και των θεμάτων που διαπραγματεύεται αναλύοντας αρκετά από αυτά, δύνοντας τη δυνατότητα στους ακροατές του να δουν μέσα από αυτά αρκετές στιγμές σημειολογίας και προσευχής

 Γιάννης Μενεσίδης

Ο Γιάννης Μενεσίδης γεννήθηκε στη Δράμα το 1947. Σπούδασε ιατρική στο Α.Π.Θ. και ειδικεύτηκε στην Πνευμονολογία – Φυματιολογία. Διετέλεσε διευθυντής του Πνευμονολογικού τμήματος του Γενικού Νοσοκομείου Ξάνθης. Άρχισε να ζωγραφίζει από το 1975 με την προτροπή του λογοτέχνη και ζωγράφου Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη. Έχει κάνει πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε διάφορες πόλεις της Ελλάδος. Συνεργάστηκε με τη Μικρή Πινακοθήκη «Διαγώνιος» (1975-1995) στη Θεσσαλονίκη. Δέκα εκδόσεις τέχνης κυκλοφόρησαν για το έργο του. Είναι συλλέκτης κοχυλιών και πετρωμάτων. Στον πρόλογο του λευκώματος “Εικονογραφικό Συναξάρι” γράφει ο Αρχιμανδρίτης Γεννάδιος Δεμερτζής:

Στην πανέμορφη αυτή έκδοση του λευκώματος αυτού, μεταξύ άλλων γράφει ο μακαριστός Ν.Γ. Πεντζικης (δάσκαλος του Γιάννη Μενεσίδη) για την ζωγραφική του ῾῾ ….Η ζωγραφική δουλειά του Γιάννη Μενεσίδη μαρτυρεί μια πορεία στους χώρους της μνήμης. 

Τῆς μνήμης πού αναπληρώνει την ζωή και την ὑποκαθιστᾶ.

  Ἀντὶληψη και αίσθημα ανάλογο προς εκείνο της θρησκευτικά διαπαιδαγωγημένης λαϊκής συνείδησης εκείνης που τον δίδαξε να υπομένει και στερούμενος να μπορεί να χαίρεται ανεξάρτητα από κάθε απόκτηση και στέρηση η απώλεια….᾽.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ρεπορτάζ-Επιμέλεια: Τηλέμαχος Αρναούτογλου

Εκπαιδευτικά
Κοινωνικά
Πολιτιστικά
Τοπικά