Εκδήλωση-συζήτηση για την ενδοσχολική βία από ΕΛΜΕ και Διδασκαλικό Σύλλογο Ξάνθης-Πρόεδρος και Γραμματέας της ΕΛΜΕ στο δημοτικό ραδιόφωνο: το σχολείο πρέπει να είναι συμπεριληπτικό και φιλικό

Η ΕΛΜΕ Ξάνθης και ο Διδασκαλικός Σύλλογος Ξάνθης διοργανώνουν εκδήλωση/συζήτηση με θέμα:  «Βια στα σχολεία! Εικόνα σου είμαι κοινωνία και σου μοιάζω;» την Παρασκευή 19/4, στις 7:30μμ, στον Πολυχώρο Τέχνης και Σκέψης (Χατζηδάκειο) με εισηγητές και εισηγήτριες τους: Μαρία Γεωργαρίου Εκπαιδευτικός, Μέλος ΚΕΜΕΤΕ, Δημήτρης Κ. Αναγνωστόπουλος, Παιδοψυχίατρος, Ομότιμος Καθηγητής ΕΚΠΑ, Ιρφάν Μαμούτ, Σχολικός Ψυχολόγος, Εκπρόσωπος του Κέντρου Πρόληψης Έκφραση, Θοδωρής Σαραφίδης Εκπαιδευτικός, Κοινωνιολόγος. Συμμετέχουν με σύντομη παρέμβαση ο Δικηγορικός Σύλλογος Ξάνθης και ο Σύλλογος Γονέων Ξάνθης.

Για την εκδήλωση, η οποία θα είναι η κεντρική μιας σειράς ανάλογων συζητήσεων- εκδηλώσεων , μίλησαν στην ενημερωτική εκπομπή του δημοτικού ραδιοφώνου η πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ξάνθης κ. Μαρία Λουκοπούλου και η Γραμματέας κ. Κατερίνα Βουγιουκλή.

Η κ. Μαρία Λουκοπούλου σημείωσε με έμφαση ότι τα περιστατικά βίας δεν είναι φαινόμενο της εποχής. Υπάρχουν από παλιά, αλλά τότε δεν τα συζητούσαμε με το αιτιολογικό της μη στοχοποίησης του θύματος. Εκείνο που ενδεχομένως διαφέρει είναι μια ελαφριά ποιοτική αλλαγή των περιστατικών-συμμορίες υπήρχαν, όχι όμως  με μαχαίρια και σουγιάδες-,  αλλά και η ευαισθητοποίηση πλέον των εκπαιδευτικών, οι οποίοι έπαψαν να τα κρύβουν κάτω από το χαλί και προσπαθούν , αν και μη ειδικοί , να φροντίσουν θύτες και θύματα.

Επέκρινε την απόφαση της κυβέρνησης να φέρει ένα σχολικό κανονισμό χωρίς να ρωτήσει κανέναν. Ανακοίνωσε μέτρα κατά του σχολικού εκφοβισμού με καθαρά τιμωρητικό χαρακτήρα, χωρίς να λάβει υπόψη τα αίτια που γεννούν αυτές τις συμπεριφορές, υπογράμμισε. Έτσι στοχοποιούνται και παιδιά που μέσα στα σπίτια τους βιώνουν φτώχεια και επισφάλεια. Η εκτίμηση των σωματείων των εκπαιδευτικών εκτιμά, συνέχισε, ότι η κυβέρνηση ήθελε ν’ απευθυνθεί σε συγκεκριμένο ακροατήριο κι όχι να δώσει λύσεις.

Οι εκπαιδευτικοί ζητούν κάθε σχολική μονάδα να έχει ψυχολόγο, κοινωνιολόγο και νοσηλευτή και η κυβέρνηση θεσπίζει σύμβουλο σχολικής ζωής, το ρόλο του οποίου διεκπεραιώνει εκπαιδευτικός χωρίς καν ειδίκευση.

Ψάχνουμε, τόνισε,  μόνοι μας να βρούμε τι ευθύνεται, τι φταίει για τη συμπεριφορά ενός παιδιού, ενώ εστίασε και στην πρόσφατη δήλωση του υπουργού παιδείας , ο οποίος τόνισε ότι ο γονέας που δεν θα υπογράψει το σχολικό κανονισμό δεν θα μπορεί να εγγράψει το παιδί του σχολείο τη στιγμή που είναι υποχρεωμένος από το νόμο να το πράξει και αναρωτήθηκε:’ Δηλαδή δεν θα είναι πια υποχρεωτική η εκπαίδευση ή μήπως σπρώχνουμε γονείς και μαθητές στην ιδιωτική εκπαίδευση;’ για να καταλήξει ότι σε ένα συμπεριληπτικό, φιλικό σχολείο δεν υπάρχει βία.

Ακούστε τις κ.κ. Μ.Λουκοπούλου και Κ. Βουγιουκλή.

Από την πλευρά της η Γραμματέας της ΕΛΜΕ κ. Κατερίνα Βουγιουκλή αναφέρθηκε  στο πρόσφατο συνέδριο της Ελληνικής Εταιρίας Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού στο οποίο συμμετείχε , στο οποίο -μεταξύ άλλων θεμάτων-  απασχόλησε και το θέμα της βίας στα σχολεία .

Η προσωπική  άποψη της κ. Βουγιουκλή είναι  ότι τα μέτρα που εξήγγειλε η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της βίας στα σχολεία ξεκινούν από σαθρή βάση, αφού δεν διαχωρίζει καν το σχολικό εκφοβισμό από τη σχολική βία. Το bulling προϋποθέτει θύτη και θύμα, αδύναμο και δυνατό, ενώ η σχολική βία είναι σε απόλυτη συνάφεια με την κοινωνική βία. Το bulling υπήρχε και υπάρχει, τόνισε , προσθέτοντας  ότι η βία δεν αντιμετωπίζεται αποσπασματικά καθώς είναι σύνθετο και πολυπαραγοντικό φαινόμενο.

Η κ. Βουγιουκλή σημείωσε ότι, η πλατφόρμα που άνοιξε για να καταγγέλλονται τα περιστατικά έχει καταγεγραμμένα  4-5  από όλη τη χώρα, ενώ μπορεί να είναι εκατοντάδες και να μην είναι καν περιστατικά bulling. Προέχει η οριοθέτηση, από τη εξάντληση όλης της αυστηρότητας στο μαθητή, που ενδεχομένως να βιώνει μέσα στο σπίτι του ενδοοικογενειακή βία, φτώχεια, πένθος καθώς -όπως την ενημέρωσε η κοινωνική λειτουργός του σχολείου της - έχουν αυξηθεί οι θάνατοι ατόμων ηλικίας 40-45 ετών, ακόμη και μικρότερης ηλικίας. Υπογράμμισε την αντίθεση των μέτρων που εξήγγειλε η ίδια η κυβέρνηση, από τη μια να μιλά για ψυχολόγους στα σχολεία κι από την άλλη να επαναφέρει την πενταήμερη αποβολή.

Το σχολείο, υπογράμμισε, πρέπει να είναι συμπεριληπτικό κι όχι να αποβάλλει μαθητές ή να τους αλλάζει σχολικό περιβάλλον. Οι παραβατικοί μαθητές είναι μέρος του σχολείου είπε, ενώ πρόσθεσε ότι ενώ το ίδιο το υπουργείο όρισε επιτροπή καταπολέμησης σχολικής βίας , εξήγγειλε μέτρα για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας χωρίς καν να αναμένει το πόρισμα της επιτροπής. Αναφέρθηκε , τέλος , στα σκανδιναβικά μοντέλα εκπαίδευσης τα οποία περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων και το θεσμό του σχολικού διαμεσολαβητή.

Η παραβατικότητα , κατέληξε,  μπορεί να είναι το σύμπτωμα μιας κρίσης ενδοοικογενειακής και να κρύβει ένα παιδί πληγωμένο, παραμελημένο, ένα παιδί που να ‘φωνάζει’ με τον τρόπο αυτό ότι χρειάζεται βοήθεια.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Συνέντευξη: Τηλέμαχος Αρναούτογλου

Σύνταξη κειμένου: Κυριακή Οικονόμου

Μοντάζ-επιμέλεια: Σοφία Δαληκριάδου

Εκπαιδευτικά
Κοινωνικά
Τοπικά