Υφυπουργός Γ. Καραγιάννης: Σημαντικά και ουσιαστικά βήματα Καινοτομίας στην ΠΑΜΘ και σε ολόκληρη τη χώρα

«Η έρευνα και η καινοτομία αποτελούν βασικές και απαραίτητες προϋποθέσεις για την καταρχήν ανάπτυξη αλλά και δείκτες της δυναμικής και της εξωστρέφειας κάθε κοινωνίας». Αυτό τόνισε από την Ξάνθη ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Καραγιάννης, χαιρετίζοντας το 1ο Συνέδριο Καινοτομίας που διοργανώνει το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και η καινοτόμος δομή Θερμοκοιτίδα Thinc.

Ο υφυπουργός εξήγησε ότι αυτός είναι και ο λόγος που οι δύο τομείς βρίσκονται στον πυρήνα της πολιτικής της Κομισιόν αλλά και της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία, τα τέσσερα τελευταία χρόνια έχει να παρουσιάσει συγκεκριμένες δράσεις και συγκεκριμένες πράξεις.

Ενδεικτικά ανέφερε:

-Την αύξηση των δεικτών Έρευνας κι Ανάπτυξης από το 130% στο 200%

-Τη διασφάλιση 500 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας

-Τη χρηματοδότηση με 600 εκ. ευρώ μέσω του Προγράμματος ΕΣΠΑ στο πρόγραμμα «Ερευνώ-Καινοτομώ»

-Τη διασφάλιση 400 εκ. ευρώ, επιπλέον, από το «Ερευνώ-Καινοτομώ 2021-2027»

-Τη δημιουργία του πρώτου εθνικού μητρώου νεοφυών επιχειρήσεων, που έχει μετεξελιχθεί από μία πλατφόρμα σε μια ανώνυμη εταιρεία του δημοσίου προκειμένου να παρέχονται ακόμα περισσότερα κίνητρα και ευκαιρίες σε επιστήμονες και ταλαντούχους επιχειρηματίες, για την περαιτέρω αύξηση της εξωστρέφειας του οικοσυστήματος καινοτομίας

-Τη δημιουργία 22 συνεργατικών σχηματισμών καινοτομίας και 11 Κέντρων με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, ύψους 50 εκ. ευρώ

-Τη δημιουργία, για πρώτη φορά, ολοκληρωμένης παρέμβασης για την ενίσχυση των γραφείων Μεταφοράς Τεχνολογίας

-Τη ρύθμιση του θεσμού της εταιρείας τεχνοβλαστούς (spin-off), προκειμένου να ενισχυθεί και να αξιοποιηθεί αποτελεσματικότερα ο χώρος της έρευνας στη χώρα μας.

«Η μεταφορά της ΓΓ Έρευνας και Τεχνολογίας στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, η μείωση των εργοδοτικών εισφορών συνιστούν στοχευμένες πολιτικές που ενθαρρύνουν και ενισχύουν τη λειτουργία αυτών των νεοφυών επιχειρήσεων», σημείωσε και έκανε λόγο για «ορατά και μετρήσιμα αποτελέσματα».

Ο κ. Καραγιάννης, αναφέρθηκε στις ιδιαίτερα θετικές επιδόσεις της χώρας μας σε ζητήματα καινοτομίας όπου καταγράφονται και σε εκθέσεις της Κομισιόν αλλά και σε Έρευνες ανεξάρτητων διεθνών φορέων. «Η καλύτερη απόδειξη για την πρόοδο της χώρας μας είναι η εμπιστοσύνη των τεχνολογικών κολοσσών και πολιτικών εταιρειών όπως η Google, η Microsoft, η Pfizer, η Sisco που τα τελευταία χρόνια έχουν επενδύσει στη χώρα μας και ιδρύουν Κέντρα Έρευνας και Τεχνολογίας.

Πολιτικές στήριξης στην ΠΑΜΘ

Ο υφυπουργός έδωσε τα εύσημα στον Περιφερειάρχη Χρήστο Μέτιο για την προσπάθεια που συντελείται στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη ώστε να εξασφαλιστούν οι πόροι που χρειάζονται και μέσα από το ΕΣΠΑ και το πρόγραμμα Ερευνώ-Καινοτομώ για έργα έρευνας και τεχνολογίας, στα οποία συμμετέχουν 152 φορείς.

Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, με την ενίσχυση ενός φορέα αρωγού και 19 επιχειρήσεων εξασφαλίστηκαν μέσω του ΕΣΠΑ άνω των 3 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, έχουν εγγραφεί στο εθνικό μητρώο επτά νεοφυείς επιχειρήσεις με αντικείμενα όπως είναι οι Βιοεπιστήμες, το Μάρκετινγκ, η Αγροδιατροφή, το Περιβάλλον, η Ενέργεια, με εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις πάνω από 500 εκατομμύρια ευρώ, από το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ, ενώ, λειτουργεί πλέον το Δίκτυο Συνεργασίας, με το Γραφείο Μεταφοράς Τεχνολογίας, μια συνεργασία του ΑΠΘ και του ΔΠΘ.

«Όλες αυτές οι πολιτικές που εφαρμόστηκαν και οι πόροι που εξασφαλίστηκαν για την Περιφέρεια ΑΜΘ είναι πόροι που γίνονται πράξη και δημιουργούν προοπτικές ανάπτυξης», σημείωσε.

Τα μεγάλα καινοτόμα έργα

Σε εθνικό επίπεδο, τόνισε ότι σχετικά με τις υποδομές, «οι καινοτόμες πρακτικές δημιουργούν μια υπεραξία» και αναβαθμίζουν την ποιότητα και την ανθεκτικότητα των μεγάλων έργων υποδομής κι αυτό είναι κάτι που στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συμπεριλαμβάνεται στον συνολικό σχεδιασμό των μεγάλων έργων.

Ο υφυπουργός παρέθεσε μερικά ενδεικτικά παραδείγματα, με πρώτο στον κατάλογο των καινοτόμων έργων, αυτό που αφορά στο Μετρό Θεσσαλονίκης, ένα έργο, που όπως είπε, το χρωστά η ελληνική πολιτεία…

«Θα είναι το πρώτο Μετρό χωρίς οδηγούς, απόλυτα αυτοματοποιημένο και από τα πρώτα με τη συγκεκριμένη τεχνολογία σε ολόκληρη την Ευρώπη».

Μια άλλη καινοτομία που έχει γίνει πράξη είναι ο Ενιαίος Πομποδέκτης για όλες τις διαδρομές, ενώ το σχέδιο για την αναλογική χρέωση των διοδίων, αποτελεί έργο της επόμενης τετραετίας.

Στην ίδια κατηγορία συμπερίλαβε τη χρήση της τεχνολογίας του Building Information Model (BIM) που αυτή τη στιγμή βρίσκει εφαρμογή στη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, εξασφαλίζοντας την αναγκαία εξοικονόμηση πόρων σε ό,τι αφορά το τελικό κόστος των έργων αλλά επιτυγχάνει και τη μεγαλύτερη δυνατή οικονομία υλικών για την προστασία του περιβάλλοντος. Ταυτόχρονα, παρέχει τη δυνατότητα χρηστής διαχείρισης και παρακολούθησης των έργων καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους και διασφαλίζει ότι δε θα υπάρχουν αστοχίες στα έργα, τα οποία θα ολοκληρώνονται στην ώρα τους με την καλύτερη δυνατή ποιότητα.

«Στόχος είναι το εργαλείο αυτό να χρησιμοποιηθεί σε όλα τα έργα υποδομής, σε πολύ μεγάλα αλλά και στα μικρότερα, ώστε τα επόμενα χρόνια να χρησιμοποιείται και σε έργα των Περιφερειών της χώρας».

Τέλος, ανέφερε τις «Έξυπνες Γέφυρες» με εξασφαλισμένους πόρους που ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Πρόκειται για ένα μεγάλο και πρωτότυπο έργο για την παρακολούθηση και συντήρηση των δημόσιων υποδομών. Προβλέπει την προμήθεια και εγκατάσταση ειδικών αισθητήρων/οπτικών ινών μέτρησης φορτίου που θα καταγράφουν τη μετατόπιση των γεφυρών σε πραγματικό χρόνο με σύγχρονες τεχνολογικές μεθόδους.

 

 

 

 

 

Επιμέλεια: Τηλέμαχος Αρναούτογλου

Πολιτικά
Τεχνολογία
Τοπικά