ΕΛΜΕ Ξάνθης: Η επιστολή ενός εκπαιδευτικού για τα περιστατικά βίας στα σχολεία

Το ΔΣ ΕΛΜΕ Ξάνθης ομόφωνα συνυπογράφει την επιστολή συναδέλφου, με αφορμή επιθετική συμπεριφορά γονέα εναντίον του. Τα όλο και αυξανόμενα περιστατικά βίαιης και επιθετικής συμπεριφοράς στο χώρο του σχολείου συνιστούν ένα σύνθετο πρόβλημα που δεν αντιμετωπίζεται μονοσήμαντα και επιφανειακά.

  Στη σχολική κοινότητα αντανακλάται η κοινωνία μας, μία κοινωνία σε συνεχή κρίση με εντεινόμενα χαρακτηριστικά ανισοτήτων, ελλείμματος δικαιοσύνης, ανταγωνισμού και ακραίου ατομικισμού.  Το σχολείο, αποστερημένο από πολλά αντισταθμιστικά εργαλεία, αποτυγχάνει να δημιουργήσει ένα περιβάλλον ολόπλευρης καλλιέργειας αλλά και προοπτικής για τους περισσότερους νέους και νέες. Στον καθημερινό μας αγώνα, η συναδελφικότητα, η αλληλεγγύη παραμένουν η ουσιαστική στήριξη και ενίσχυση μας.

Ακολουθεί η επιστολή

---------------

 Επιστολή προς γονείς και συνάδελφους/ισες

Αγαπητοί γονείς,  

Οι εκπαιδευτικοί των παιδιών του σχολείου μας, αλλά και όλων των δημόσιων σχολείων μέσα σε αντίξοες συνθήκες προσπαθούν να φέρουν σε πέρας την αποστολή που η κοινωνία τους ανέθεσε. Να καλλιεργήσουν τη γνώση, να εμφυτεύσουν στη νέα γενιά τις αξίες της ενσυναίσθησης, της καλοσύνης, του διαλόγου, της δημοκρατίας, της δημιουργικότητας, της ελευθερίας, της υπευθυνότητας απέναντι στον εαυτό τους αλλά και τον συνάνθρωπό τους.  Παρόλες τις δυσκολίες, με τις μεγάλες ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, υποδομές, βοηθητικό προσωπικό, το δημόσιο σχολείο λειτουργεί από ανθρώπους που σχεδόν σε ολόκληρη τη ζωή τους είναι πίσω ή και εμπρός από τα θρανία, επιδιώκοντας με κάθε τρόπο να πετύχουμε την ολοκληρωμένη μόρφωση και καλλιέργεια των παιδιών. Είμαστε άνθρωποι αλλά ευτυχώς ακόμα δεν έχουμε μετατραπεί σε μηχανές και μέσα από τον αγώνα που κάνουμε, δίπλα στον αγώνα της επιβίωσης που δίνει ο καθένας και η καθεμία,  διεκδικούμε και περισσότερη αξιοπρέπεια και μεγαλύτερη ελευθερία. Να αναπνέουμε  ελεύθερα και  δημιουργικά μέσα κι έξω από τις τάξεις. Για αυτή τη λίγη παραπάνω αξιοπρέπεια συντάξαμε αυτή την επιστολή. 

Σε ημέρα λειτουργίας του σχολείου μας, παρουσιάστηκε γονιός ψάχνοντας, με επιθετική διάθεση, τον εκπαιδευτικό που την προηγούμενη ημέρα είχε παραπέμψει το παιδί του στη διεύθυνση, λόγω της ανάρμοστης συμπεριφοράς του. Παρακάμπτοντας τη διεύθυνση του σχολείου, όρμησε μέσα στην τάξη απαιτώντας, με απειλητικό ύφος, από τον καθηγητή να βγει έξω, για να λύσει τη διαφορά. Όχι μόνο διατάραξε την εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και προκάλεσε το φόβο των μαθητών και μαθητριών. Ο εκπαιδευτικός, προκειμένου να προστατεύσει τα παιδιά, ακολούθησε τον γονιό προσπαθώντας να τον πείσει να απευθυνθεί πρώτα στη διεύθυνση, η οποία έπρεπε έτσι κι αλλιώς να ενημερωθεί, αφού ο γονιός είχε πληροφορηθεί από το παιδί του πως ο εκπαιδευτικός είχε αποπειραθεί να το χτυπήσει. Γεγονός που δεν ευσταθεί γνωρίζοντας την προσωπικότητα, τις αξίες αλλά και την επαγγελματική εμπειρία του συγκεκριμένου συναδέλφου.

Ως εκπαιδευτικοί αναγνωρίζουμε το δικαίωμα κάθε γονιού να διεκδικεί και να απαιτεί από όλες και όλους όσους/ες εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία, να σέβονται την αξιοπρέπεια και την προσωπικότητα του παιδιού τους. Ομολογούμε πως ως άνθρωποι κάνουμε λάθη που κάποιες φορές γίνονται αντικείμενο παρεξήγησης τόσο από τους μαθητές/τριες μας, εσάς τους γονείς αλλά ακόμα κι από εμάς. Παρεξηγήσεις που στο σχολείο μας, στο δημόσιο σχολείο, μέσα σε αυτή την πιεστική καθημερινότητα, προσπαθούμε να λύσουμε με διάλογο, κριτική και αυτοκριτική διάθεση. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση  θεωρούμε πως ο γονιός είχε κάθε δικαίωμα να απευθυνθεί και στο σχολείο  και στο σύλλογο γονέων και στη διοίκηση. Το σχολείο μας ήταν, είναι και θα είναι ανοιχτό σε κάθε διάλογο, που συνεισφέρει στην ομαλότερη και ιδανικότερη συνεργασία μεταξύ γονιών,εκπαιδευτικών και μαθητών, σε κάθε παρατήρηση αλλά και πρόταση που μπορεί να συνεισφέρει στην καλύτερη λειτουργία του, για την επίτευξη των στόχων του. 

Άλλο όμως ο οργανωμένος και καλόπιστος διάλογος κι άλλο η μετατροπή του ιερού χώρου του σχολείου σε ένα ρινγκ αυτοδικιών και εκατέρωθεν απειλών και επιθέσεων. Από την πλευρά μας συζητήσαμε το περιστατικό σε δύο συνεδριάσεις κι αν χρειαστεί θα κάνουμε και άλλες. Ο εκπαιδευτικός που δέχτηκε την απειλητική επίσκεψη στην τάξη του από τον γονιό, μπήκε στη διαδικασία αναστοχασμού για το τι και πώς θα μπορούσε να γίνει καλύτερα από την πλευρά του ώστε να μην επαναληφθεί οποιοδήποτε παρόμοιο περιστατικό. Οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί σταθήκαν αυτοκριτικά αλλά και υποστηρικτικά στην συλλογική μας προσπάθεια να ανταπεξέλθουμε καλύτερα σε ανάλογες περιπτώσεις. Μετά από μία εβδομάδα περίπου αναταραχής απευθυνόμαστε σε κάθε γονιό και κάθε συνάδελφο/ισα. 

Θέλουμε ένα δημοκρατικό, ελεύθερο σχολείο, ανοιχτό στην κοινωνία αλλά και στις προκλήσεις της εποχής μας, που θα διαμορφώνει ανθρώπους ηθικά, πνευματικά και σωματικά ενάρετους. Θέλουμε ένα σχολείο κοινότητα, όπου από κοινού οι εμπλεκόμενες/οι θα συνεργάζονται για την επίτευξη αυτών των στόχων. Δεν θα επιτρέψουμε όμως σε καμία περίπτωση το σχολείο μας, το δημόσιο σχολείο, να μετατραπεί σε μια αρένα εγωπαθών ατομικιστών, όπου η δύναμη κι όχι η ελευθερία, η βία κι όχι ο διάλογος, το εγώ κι όχι το εμείς θα κυριαρχούν. Δεν επιτρέπουμε σε κανένα και καμία, να συκοφαντεί, να απειλεί και να εκβιάζει οποιοδήποτε μέλος της εκπαιδευτικής κοινότητας. 

Βοηθήστε μας σε αυτή μας την προσπάθεια. Δεν είμαστε αντίπαλοι. Ας είμαστε συνεργάτες στο δύσκολο κοινό αγώνα μας, για ένα καλύτερο αύριο για τα παιδιά μας.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Επιμέλεια: Σοφία Δαληκριάδου 

Εκπαιδευτικά
Κοινωνικά
Τοπικά