Δύο σχολεία, ένας στόχος: η ενίσχυση της γυναίκειας επιχειρηματικότητας στην ορεινή Ξάνθη-Το Γυμνάσιο Σμίνθης και το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας σε μια αξιέπαινη σύμπραξη

Μια σημαντική πρωτοβουλία δυο σχολείων, του Γυμνασίου Σμίνθης και του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας, στο πλαίσιο των προγραμμάτων που υλοποίησαν στη σχολική χρονιά που μόλις  ολοκληρώθηκε, είχε σαν αποτέλεσμα τη διοργάνωση ημερίδας  με κυρίαρχο θέμα τη γυναίκα στην εργασία, τις δυσκολίες και τις  προοπτικές. Στόχος των δύο σχολείων ήταν και είναι να στραφεί το βλέμμα στις γυναίκες και ειδικά στις γυναίκες της ορεινής περιοχής της Ξάνθης, επικεντρώνοντας στη θέση τους στην εργασία και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, αλλά και στις προοπτικές που διαφαίνονται.

Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε σε εκδήλωση στις  6 Ιουνίου η οποία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus + με τίτλο «Εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς-Ένταξη μέσω της επιχειρηματικότητας», που υλοποιεί το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας  Ξάνθης την τρέχουσα σχολική χρονιά και του προγράμματος δημιουργίας εικονικής επιχείρησης «The Sminthi-Nutlers», που υλοποιεί το Γυμνάσιο Σμίνθης κατά την ίδια χρονιά, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ, τη Διεύθυνση Ανάπτυξης και τη Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής ΠΕ Ξάνθης.

Για τη σύμπραξη των σχολείων, τη διοργάνωση της ημερίδας , αλλά και τα αποτελέσματα από την υλοποίηση των δυο προγραμμάτων, μίλησαν στην ενημερωτική εκπομπή του δημοτικού ραδιοφώνου, εκπαιδευτικοί των δυο σχολείων και μαθητές του Γυμνασίου Σμίνθης που συμμετείχαν στο πρόγραμμα του σχολείου τους.

Η κ. Ζήνα Ματσούδη, διευθύντρια του Γυμνασίου Σμίνθης επεσήμανε ότι ένας από τους βασικούς στόχους του σχολείου είναι η να αναπτύσσει δυναμικές διάδρασης και αλληλεπίδρασης με την ευρύτερη κοινωνία. Το σχολείο, τόνισε, δεν είναι μια κλειστή, απομονωμένη μονάδα, αλλά έχει δυναμική και εκτόπισμα, αγκαλιάζει τους κατοίκους και επιδιώκει ν’ αναδεικνύει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και να δημιουργεί συνθήκες επίλυσης τους. Ενημέρωσε για τα σημεία σταθμούς του προγράμματος για τα παιδιά, όπως τη συμμετοχή τους στη μαθητική εμπορική έκθεση Θεσσαλονίκης και κυρίως στο γεγονός ότι κατάφεραν να δημιουργήσουν τη δική τους εικονική επιχείρηση. Σημείωσε με έμφαση ότι το δημόσιο σχολείο συνεχίζει με μόχθο και με μοναδικό κίνητρο το μεράκι των εκπαιδευτικών και των μαθητών του να προσφέρει στην κοινωνία και υπογράμμισε ότι η σύμπραξη με το Σ.Δ.Ε έγινε με αφορμή τα δυο προγράμματα που υλοποιούνταν στα σχολεία και έγινε με μεγάλη χαρά.

Από την πλευρά της  η κ. Νίκη Μουτίδου, εκπαιδευτικός στο παράρτημα Κενταύρου του ΣΔΕ, ενημέρωσε για τα εφόδια και τις προοπτικές που παρέχουν τα ΣΔΕ σε ενήλικες άνω των 18 ετών που για πολλούς και διαφορετικούς λόγους δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση και επεσήμανε ότι το ΣΔΕ Ξάνθης προσπαθεί να συμμετέχει και να υλοποιεί προγράμματα ERASMUS, ώστε να ανοίγει τους ορίζοντες των εκπαιδευομένων χωρίς αποκλεισμούς, ενώ συνεχής είναι και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Στόχος του προγράμματος που υλοποίησε το σχολείο ήταν  η ένταξη της γυναίκας στο κοινωνικό και οικονομικό γίγνεσθαι μέσω της επιχειρηματικότητας χωρίς αποκλεισμούς. Όπως τόνισε η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών του σχολείου και στα δυο παραρτήματα, σε Κένταυρο και Μύκη, είναι γυναίκες. Το σχολείο επιδιώκει  την εξωστρέφεια , τη σύνδεση με την κοινωνία και τη στήριξη των γυναικών αυτών που θέλουν να βρουν εργασία και να συμβάλλουν στο οικογενειακό εισόδημα.

Η κ. Δήμητρα Παπαδοπούλου, σύμβουλος σταδιοδρομίας στο παράρτημα του ΣΔΕ στον Κένταυρο επεσήμανε ότι το πρώτο πράγμα που παρατήρησε ήταν η ανάγκη να έρθουν σε επαφή οι εκπαιδευόμενες με τις επιχειρήσεις και την επιχειρηματικότητα και να μη στοχεύουν μόνο σε συνάψεις συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου κυρίως στην πόλη με αποτέλεσμα να απαιτείται η μετακίνηση από την εστία τους. Έτσι ξεκίνησε το ‘ταξίδι’ της γνωριμίας τους με το επιχειρείν . Αρχικά ήρθαν σε επαφή με επιχειρήσεις του χωριού, μετά του νομού, της περιφέρειας ΑΜΘ  και τελικός προορισμός ήταν η  Αμερικανική Γεωργική Σχολή στη Θεσσαλονίκη. Γνώρισαν επιχειρήσεις, φάρμες, ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ και επισκέφθηκαν μέχρι και μελετητικά γραφεία.

Τέλος, η κ. Φανούλα Τάσιου, εκπαιδευτικός στο παράρτημα Κενταύρου του ΣΔΕ τόνισε ότι μέριμνα των εκπαιδευτικών του σχολείου ήταν και είναι το πως μπορούν οι εκπαιδευτικοί, μέσα από τα εφόδια που παρέχει στους εκπαιδευόμενους το σχολείο, να βοηθήσουν τις γυναίκες αυτές. Μνημόνευσε την συνταξιούχο πια συνάδελφο της κ. Αρετή Μποφιλίου με την οποία όπως αποκάλυψε οι συζητήσεις για το θέμα αυτό ήταν καθημερινές καθώς καθημερινά βίωναν τα προβλήματα τους. Οι σύζυγοι των περισσότερων  μετανάστευσαν προς αναζήτηση εργασίας  και οι προσπάθειες επικεντρώθηκαν στην παροχή της κατάλληλης ενημέρωσης και των κατευθύνσεων που πρέπει ν’ ακολουθηθούν για να στραφούν στο επιχειρείν, να στηρίξουν το οικογενειακό εισόδημα , να επιστρέψουν οι σύζυγοι κοντά τους.  Δημιουργήθηκε, είπε, μια ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ ενώ ήδη αρκετές γυναίκες τολμούν να μπουν στο επιχειρείν. Μάλιστα, όπως αποκάλυψε, ήδη αρκετές γυναίκες από την ορεινή περιοχή που αναζητούν εργασία γίνονται οδηγοί ταξί. Ακόμη κι αν οι επιχειρήσεις δεν είναι στο όνομα τους , είναι εκείνες που τις διαχειρίζονται. Υπογράμμισε ότι μόνο τα εφόδια δεν είναι αρκετά, αλλά πρέπει και η πολιτεία να προχωρήσει στις απαραίτητες παρεμβάσεις, όπως το οδικό δίκτυο, τη δημιουργία δικτύων μονοπατιών καθώς υπάρχουν οι προοπτικές για επενδύσεις στον αγροτουρισμό, τη στήριξη των προσπαθειών μέσω επιδομάτων.

Οι εμπειρίες των μαθητών του Γυμνασίου Σμίνθης από τη συμμετοχή στο πρόγραμμα -Με πολύ μεράκι και ενθουσιασμό οι μαθητές προχώρησαν και στην παραγωγή-συσκευασία προϊόντων καρυδόπαστας

Για το πρόγραμμα δημιουργίας εικονικής επιχείρησης με τίτλο «The Sminthi-Nutlers», που υλοποίησε το Γυμνάσιο Σμίνθης, μίλησαν στην ενημερωτική εκπομπή του Δημοτικού Ραδιοφώνου Ξάνθης η κ. Νίκη Καλαϊτζόγλου, εκπαιδευτικός, υπεύθυνη του προγράμματος και 3 μαθητές του Γυμνασίου, η Πινάρ, η Ιλάιδα και ο Ενέρ, που συμμετείχαν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα μεταφέροντας τον ενθουσιασμό τους, αλλά και τις εμπειρίες, που αποκόμισαν από τη συμμετοχή τους στην εικονική επιχείρηση, που δημιούργησαν.

Όπως ανέφερε η κυρία Καλαϊτζόγλου οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου ήταν αυτοί που παρακίνησαν το σχολείο να υλοποιήσει για δεύτερη συνεχή χρονιά φέτος το πρόγραμμα της εικονικής επιχείρησης και ο λόγος ήταν απλός, είχαν ενθουσιαστεί με το πρόγραμμα παρακολουθώντας πέρυσι τους συμμαθητές τους και ανυπομονούσαν με πολλή όρεξη και μεράκι να δημιουργήσουν την δική τους επιχείρηση. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 24 μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ Γυμνασίου, σχεδόν το σύνολο της τάξης, κατά τη διάρκεια του οποίου είχαν την ευκαιρία να ανακαλύψουν τις δεξιότητές τους και τις κλίσεις τους και να μοιράσουν ρόλους στην ομάδα, όπως ήταν τα social media, η παραγωγή και το σήμα της εταιρίας.

Από την πλευρά τους, οι μαθητές Πινάρ Σαρή, Ιλάιδα Εγιούπ  και Ενέρ Σαγήρ μιλώντας με ενθουσιασμό και πολλή αγάπη για την επιχείρησή τους εξήγησαν ότι μετά από συζήτηση μεταξύ τους κατέληξαν στην ιδέα και στην ονομασία «The Sminthi-Nutlers», δηλαδή «Οι καρυδάδες της Σμίνθης», που πρόκυψε λόγω των πολλών δέντρων καρυδιών, που υπάρχουν στην ορεινή περιοχή της Ξάνθης, με τελικό προϊόν της επιχείρησης την πάστα καρυδιού.

Οι μαθητές όμως της Σμίνθης δεν έμειναν μόνο στο θεωρητικό μέρος, αλλά πέρασαν και στην παραγωγή φτιάχνοντας πάστα καρυδιού σε διάφορες γεύσεις εκτός από τη φυσική όπως με κράνα, κακάο, chia και γλυκιά με χουρμάδες, την οποία και συσκεύασαν σε γυάλινα βάζα. Μάλιστα εξηγώντας την διαδικασία ανέφεραν ότι αφού πρώτα ενημερώθηκαν σχετικά με τις συνταγές για την παραγωγή βουτύρων από ξηρούς καρπούς, συνέλλεξαν οι ίδιοι τα καρύδια από τις καρυδιές της περιοχής, στη συνέχεια τα καθάρισαν, τα έψησαν στον φούρνο και τα πολτοποίησαν χρησιμοποιώντας πολυκόφτες.

 Όπως σημείωσαν η κυρία Καλαϊτζόγλου και οι μαθητές, οι φάσεις παραγωγής ήταν δύο, η πρώτη στην έκθεση της Θεσσαλονίκης για τα σχολεία της Βόρειας Ελλάδας, όπου συμμετείχε το Γυμνάσιο Σμίνθης και μάλιστα τα προϊόντα τους, που διετίθενταν προς πώληση, κέρδισαν τις εντυπώσεις και «ξεπούλησαν» και η δεύτερη φάση ήταν στο πλαίσιο της ημερίδας, που πραγματοποιήθηκε με το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, όπου υπήρχε δωρεάν γευσιγνωσία των προϊόντων της καρυδόπαστας.

Τέλος, όπως υπογράμμισαν, στο πλαίσιο του προγράμματος  της εικονικής επιχείρησης οι μαθητές δημιούργησαν λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης  για την προβολή και την προώθηση των προϊόντων τους, ενώ προχώρησαν και σε μία λαχειοφόρο αγορά με χορηγούς το Γυμνάσιο Σμίνθης και επιχειρήσεις της Ξάνθης.

    

 

 Συνέντευξη: Τηλέμαχος Αρναούτογλου

Σύνταξη κειμένου: Παναγιώτα Κουτσομιχάλη

Μοντάζ-Επιμέλεια: Σοφία Δαληκριάδου

Εκπαιδευτικά
Κοινωνικά
Τοπικά