«Διδάσκοντας και μαθαίνοντας γλώσσα με το ChatGPT», το βιβλίο της Ζωής Γαβριηλίδου παρουσιάζεται στο Λύκειον Ελληνίδων Ξάνθης

Το βιβλίο της Ζωής Γαβριηλίδου «Διδάσκοντας και μαθαίνοντας γλώσσα με το ChatGPT», παρουσιάζουν οι Εκδόσεις Κριτική, το Λύκειο των Ελληνίδων Ξάνθης, το Εργαστήριο Γλωσσολογίας +ΜόρΦωΣη και το βιβλιοπωλείο Δύο, την Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου στις 7 το απόγευμα,  στο Λύκειο των Ελληνίδων Ξάνθης.

Για το βιβλίο θα μιλήσουν ο Ευστράτιος Γραμμένης, Καθηγητής Πληροφορικής, η Γιούλη Ζήκα, Σύμβουλος Φιλολόγων Νομού Ξάνθης, η Λύδια Μίτιτς, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία (ΔΠΘ), ο Χριστόδουλος Χαμζάς, Ομότιμος Καθηγητής, Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών (ΔΠΘ) και η Ζωή Γαβριηλίδου, Καθηγήτρια Γλωσσολογίας, Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας (ΔΠΘ), Επισκέπτρια Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, συγγραφέας του βιβλίου. Την συζήτηση θα συντονίσει η Πηνελόπη Καμπάκη-Βουγιουκλή, Ομότιμη Καθηγήτρια, Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας (ΔΠΘ).

Με αφορμή την παρουσίαση του βιβλίου μίλησαν στην ενημερωτική εκπομπή του Δημοτικού Ραδιοφώνου Ξάνθης ο Ευστράτιος Γραμμένης, Καθηγητής Πληροφορικής και η Γιούλη Ζήκα, Σύμβουλος Φιλολόγων Νομού Ξάνθης, δίνοντας χρήσιμες πληροφορίες για το νέο αυτό εργαλείο της τεχνολογίας και με ποιον τρόπο μπορεί να βοηθήσει στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Σύμφωνα με τον κύριο Γραμμένη το ChatGPT είναι ένα chatbot με τεχνητή νοημοσύνη, που δημιουργήθηκε από  την εταιρεία Open AI, προσομοιάζει με τον τρόπο λειτουργίας του ανθρώπινου εγκεφάλου και η τεχνολογία του χρησιμοποιεί έναν αλγόριθμο που «μετασχηματίζει», μετατρέπει τα δεδομένα, που έχει συλλέξει σε λέξεις της ανθρώπινης φυσικής γλώσσας.

Το Chat GPT συγκεντρώνει όλα τα δεδομένα, που υπάρχουν στο διαδίκτυο ,από άρθρα, βιβλία, αναρτήσεις, ότι υπάρχει στον κυβερνοχώρο, διαθέτει τεράστιες ποσότητες δεδομένων και για την εκπαίδευση του γλωσσικού μοντέλου χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της μηχανικής μάθησης, με αποτέλεσμα να είναι ικανό να δίνει απαντήσεις σε μεγάλη ποικιλία θεμάτων και ερωτημάτων.

Το Chat GPT παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2022, διατίθεται δωρεάν ή με συνδρομή, επικοινωνεί με τους χρήστες σε φυσικές γλώσσες και μπορεί να λειτουργήσει δημιουργικά σε ένα ευρύ φάσμα της εκπαίδευσης, αλλά, όπως διευκρίνισε ο κύριος Γραμμένης, απαραίτητη προϋπόθεση, είναι τα ερωτήματα που θέτει ο χρήστης να είναι διατυπωμένα με σαφήνεια, προκειμένου να λάβει και την σωστή απάντηση. Όπως είπε χαρακτηριστικά, πρέπει να ξέρεις τι ρωτάς και τι απάντηση περιμένεις, για να μπορεί να γίνει έλεγχος της ορθότητας της απάντησης. Υπάρχει πάντα ο κίνδυνος εάν τα ερωτήματα δεν είναι σαφή, οι απαντήσεις να είναι λανθασμένες, αφού το Chat GPT δεν μπορεί από μόνο του να δημιουργήσει σωστή απάντηση, εάν κάποιος δεν του την έχει δώσει από πριν.

Από την πλευρά της η Γιούλη Ζήκα, συνεχάρη την Ζωή Γαβριηλίδου, τη συγγραφέα του βιβλίου, για τα τάχιστα αντανακλαστικά της για τη συγγραφή του βιβλίου, αφού κατάλαβε από την αρχή του φαινομένου του ChatGPT  τη σημασία του και τις επιπτώσεις στην ίδια την γλώσσα, καθώς και για το γεγονός ότι η κυρία Γαβριηλίδου θεώρησε τεράστιο χρέος της να καθοδηγήσει τους μη ειδικούς και να τους βοηθήσει να χρησιμοποιήσουν με ασφάλεια αυτό το νέο εργαλείο της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Όπως διευκρίνισε η κυρία Ζήκα το ChatGPT  στην εκπαίδευση μπορεί να αξιοποιηθεί από μαθητές και εκπαιδευτικούς με ηθική και βιώσιμη χρήση, με κατάλληλες παρακινήσεις, δηλαδή με ποιο τρόπο και ποια σειρά τίθενται τα ερωτήματα, που πρέπει να είναι συγκεκριμένα και τέλος με τον απαραίτητο έλεγχο στις απαντήσεις που παίρνει ο χρήστης και τη διασταύρωση τους με άλλες πηγές.

Καταλήγοντας η κυρία Ζήκα, ανέφερε ότι στο πλαίσιο ενημέρωσης των εκπαιδευτικών, διοργανώθηκε  στις 4 Σεπτεμβρίου στην Ξάνθη σεμινάριο για την Τεχνητή Νοημοσύνη και τους τρόπους αξιοποίησή της, με το ενδιαφέρον των φιλόλογων να είναι μεγάλο, αφού το παρακολούθησαν περισσότεροι από 150 φιλόλογοι, με την ίδια να σημειώνει ότι αυτό που χρειάζεται πάνω από όλα είναι το ήθος.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Συνέντευξη: Κυριακή Οικονόμου

Σύνταξη κειμένου: Παναγιώτα Κουτσομιχάλη

Μοντάζ- Επιμέλεια: Δέσποινα Κουγιουμτζόγλου

Εκπαιδευτικά
Τεχνολογία
Τοπικά