Επιστολή διαμαρτυρίας κατά του ενδεχόμενου χαρακτηρισμού του 1ου Γυμνασίου Ξάνθης ως πειραματικού

Ως Σύλλογος Διδασκόντων του 1ου Γυμνασίου Ξάνθης επιθυμούμε να ενημερώσουμε την τοπική κοινωνία για την πρόθεση της ΔΔΕ Ξάνθης να μετατραπεί το σχολείο μας σε Πειραματικό. Συγκεκριμένα, σε συνάντησή της με τον Σύλλογο Διδασκόντων η Διευθύντρια της ΔΔΕ Ξάνθης, κα Σιδηροπούλου Μάλαμα, υπεραμύνθηκε της πρότασής της με βασικά επιχειρήματα:

Α) την κοινωνική πίεση που ασκείται από την τοπική κοινωνία (;) στη ΔΔΕ Ξάνθης για την ίδρυση Πειραματικού Γυμνασίου,

Β) την επιλογή του 1ου Γυμνασίου με κριτήριο τη στελέχωσή του από έμπειρο και ικανό διδακτικό προσωπικό, καθώς επίσης και το υψηλό επίπεδο του εκπαιδευτικού έργου που παράγεται στη συγκεκριμένη σχολική μονάδα,

Γ) τις δυνατότητες που θα παρασχεθούν σε διδάσκοντες και μαθητές, για να επιτύχουν ανώτερους στόχους σε επίπεδο εκπαιδευτικών προγραμμάτων, καινοτόμων δράσεων, ομίλων αριστείας κλπ.

Σε σχέση με τα παραπάνω επιθυμούμε να τονίσουμε ότι:

Α) με την ενδεχόμενη μετατροπή του 1ου Γυμνασίου σε Πειραματικό είναι αναπόφευκτο να προκληθεί μεγάλη κοινωνική αναστάτωση στην αστική ζώνη, από την οποία προέρχονται οι μαθητές και οι μαθήτριες που εγγράφονται και φοιτούν στο 1ο Γυμνάσιο Ξάνθης, καθώς η επιλογή του μαθητικού του πληθυσμού δε θα γίνεται σύμφωνα με τη διεύθυνση κατοικίας των μαθητών αλλά με κλήρωση. Δηλαδή, η εγγραφή στο 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο θα είναι αποκλειστικά αποτέλεσμα τύχης και συγκυρίας. Ως εκ τούτου, πολλοί μαθητές θα υποχρεωθούν να εγγραφούν σε πιο μακρινές σχολικές μονάδες, προκαλώντας προβλήματα στον οικογενειακό προγραμματισμό, αρνητικές συνέπειες στην ψυχολογία των μαθητών αλλά και θέτοντας ζητήματα ασφάλειας κατά την καθημερινή τους μετακίνηση από και προς τη νέα σχολική τους μονάδα.

Β) Την επομένη του χαρακτηρισμού του 1ου Γυμνασίου ως Πειραματικού όλοι οι μόνιμοι (35!) εκπαιδευτικοί του σχολείου θα χάσουν οριστικά και αμετάκλητα τις οργανικές τους θέσεις. Δηλαδή, θα συμβεί το εξής αντιφατικό: οι εκπαιδευτικοί του σχολείου, που κατά τ΄άλλα επαινούνται από τη ΔΔΕ Ξάνθης για το έργο που παράγουν, θα «τιμωρηθούν» για την προθυμία και την αποδοτικότητά τους με στέρηση της οργανικής τους θέσης και θα τεθούν σε καθεστώς εργασιακής ανασφάλειας και άγχους.

Κατά τη συνάντηση του Συλλόγου Διδασκόντων με τη Διευθύντρια ΔΔΕ Ξάνθης δόθηκαν από μέρους της μόνο προφορικές διαβεβαιώσεις ότι κανείς εκπαιδευτικός δε θα μετακινηθεί από το σχολείο, εφόσον δεν το επιθυμεί, κάτι που σε καμία περίπτωση δεν επιβεβαιώνεται από τη σχετική νομοθεσία για τη λειτουργία και στελέχωση των Πειραματικών Σχολείων.

Ως λογικό συνακόλουθο, μεγάλο μέρος του υπάρχοντος σταθερού και μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού του 1ου Γυμνασίου θα οδηγηθεί σε οικειοθελή έξοδο από τη συγκεκριμένη σχολική μονάδα, με άμεση συνέπεια τη μελλοντική λειτουργία του με συχνή εναλλαγή αναπληρωτών εκπαιδευτικών (αυτό επιβεβαιώνεται και από την έως τώρα λειτουργία των Πειραματικών Σχολείων πανελλαδικά). Από τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό ότι ακυρώνεται αυτομάτως το βασικό κριτήριο της επιλογής του σχολείου ως Πειραματικού, αυτό της στελέχωσής του από έμπειρους εκπαιδευτικούς.

Γ) Το 1ο  Γυμνάσιο διακρίνεται εδώ και χρόνια για τη συμμετοχή του σε εκπαιδευτικά προγράμματα και καινοτόμες δράσεις (προγράμματα Erasmus, περιβαλλοντικά ή πολιτιστικά προγράμματα, προγράμματα αγωγής υγείας, λειτουργία μαθητικών ομίλων στα πλαίσια των εκπαιδευτικών προγραμμάτων κλπ), σε πολιτιστικές και κοινωνικές εκδηλώσεις, σε πανελλήνιους διαγωνισμούς, συνεργάζεται με ΑΕΙ της ημεδαπής εξυπηρετώντας  την πρακτική άσκηση προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών. Δηλαδή, το 1ο  Γυμνάσιο εκπληρώνει ήδη το μεγαλύτερο μέρος των στόχων που ορίζονται για τα Πειραματικά Σχολεία, χάρη στην προθυμία των εκπαιδευτικών του, που απασχολούνται οικειοθελώς και εκτός εκπαιδευτικού ωραρίου για την υλοποίηση των παραπάνω, χωρίς να επιδιώκουν τη μείωση του διδακτικού τους ωραρίου, η οποία προβλέπεται για την υλοποίηση των ίδιων δραστηριοτήτων στα Πειραματικά Σχολεία.

Επομένως, με τη μετατροπή του σχολείου σε Πειραματικό η ΔΔΕ Ξάνθης δε θα προαγάγει το 1ο   Γυμνάσιο, αλλά αντιθέτως  θα οδηγήσει μία πλήρως λειτουργική και αξιόλογη σχολική μονάδα σε υποβάθμιση μέσω της αποστελέχωσής της.

Τέλος, επισημαίνουμε τα εξής:

1) Το σχολείο δεν ανταποκρίνεται σε σειρά κριτηρίων για τον χαρακτηρισμό του ως Πειραματικού:

- Δε βρίσκεται κοντά στο ήδη υπάρχον 17ο  Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ξάνθης.

- Δε διαθέτει τις απαραίτητες υλικοτεχνικές υποδομές.

- Το μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό που υπηρετεί με οριστική τοποθέτηση στη σχολική μονάδα δε διαθέτει στην πλειοψηφία του αυξημένα ακαδημαϊκά προσόντα.

2) Σύμφωνα με την Αρ. Πρωτ. 15744/Δ6/10-2-2023 απόφαση της Υφυπουργού Παιδείας (ΦΕΚ Β΄ 705/10-02-2023), παρ. 1.β) του άρθρου 1 σε συνδυασμό με την παρ. 2 του άρθρου 2, απαραίτητη προϋπόθεση για τον χαρακτηρισμό του σχολείου ως Πειραματικού είναι η σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων. Άλλωστε η Δντρια ΔΔΕ Ξάνθης δήλωσε ενώπιον του Συλλόγου Διδασκόντων ότι δεν προτίθεται να προχωρήσει στη μετατροπή του σχολείου σε Πειραματικό χωρίς τη συναίνεση των εκπαιδευτικών του.

Για όλους τους παραπάνω λόγους ο Σύλλογος Διδασκόντων του 1ου  Γυμνασίου Ξάνθης:

i) δηλώνει την ομόφωνη διαφωνία και αντίθεσή του στην πρόταση της ΔΔΕ Ξάνθης για μετατροπή του σχολείου μας σε Πειραματικό,

ii) προτείνει την ανάληψη πρωτοβουλίας εκ μέρους της ΔΔΕ Ξάνθης για την εκ βάθρων ίδρυση νεοσύστατου Πειραματικού σχολείου, ώστε να μη βρεθούν προ τετελεσμένων γεγονότων ούτε οι οικογένειες των μαθητών που θα στερηθούν το σχολείο της γειτονιάς τους, ούτε οι εκπαιδευτικοί που θα στερηθούν τις οργανικές τους θέσεις.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι στο Νομό Σερρών, όπου λειτουργεί Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο ήδη από το 2008-09 (του οποίου οι μαθητές μετά την  αποφοίτηση τους διαχέονται χωρίς καμία κοινωνική αντίδραση σε όλα τα Γυμνάσια της πόλης) το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης αποφάσισε  μόλις κατά τη συνεδρίασή του στις 20 Σεπτεμβρίου 2024 -μετά από κατάθεση σχετικού αιτήματος από τη ΔΔΕ Σερρών- την ίδρυση μιας εξ ολοκλήρου νέας σχολικής μονάδας, του Πειραματικού Γυμνασίου-Λυκείου Σερρών, με βασικό σκεπτικό «να μην προκαλέσει εμπόδια στην ομαλή λειτουργία των ήδη λειτουργούντων Γυμνασίων».

iii) απευθύνει πρόσκληση στους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων να αναλάβουν κάθε είδους πρωτοβουλίες, προκειμένου να προστατέψουν το δικαίωμα των παιδιών τους να φοιτήσουν στο σχολείο της γειτονιάς τους.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Επιμέλεια: Σοφία Δαληκριάδου 

Εκπαιδευτικά
Κοινωνικά
Τοπικά