Επεξεργασία: Κωνσταντίνος Φωτιάδης
Σύνταξη-Επιμέλεια: Τηλέμαχος Αρναούτογλου
(Στη φωτογραφία δικρίνεται τόσο ο Μηχανικός Γιώργος Πινέλης, όσο και ο Φώτης Μανούσης Γενικός Διευθυντης της ΔΕΠΘΕ και αργότερα Γενικός Γραμματέας στο ΥΠΕΧΩΔΕ)
Σωτήρης Κούβελας: Αν δεν έπεφτε η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, το ΜΕΤΡΟ στη Θεσσαλονίκη θα είχε γίνει από τότε.
Τα πρώτα έργα ξεκίνησαν το 1987 με τα 900 εκατομμύρια δραχμές, από τα έσοδα που κατάφερε να εισπράξει από διαφημίσεις ο «FM 100» το Δημοτικό Ραδιόφωνο της Θεσσαλονίκης και που ο Σωτήρης Κούβελας, Δήμαρχος τότε της Θεσσαλονίκης, πήρε την πολιτική απόφαση να διατεθούν εξολοκλήρου στην εκκίνηση του έργου για τη δημιουργία του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης.
Έτσι το 1988 ξεκίνησε τα έργο, στο τμήμα μεταξύ Πλατείας Σιντριβανίου και της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων με την κυκλοφορία στην οδό Εγνατία να περιορίζεται σε δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, ελπίζοντας ο Σωτήρης Κούβελας ότι θα υπάρξει χρηματοδότηση από το κεντρικό κράτος για τη συνέχιση των εργασιών, πράγμα που δεν έγινε για πολλά χρόνια και το κομμάτι αυτό που είχε ξεκινήσει το έργο, το χαρακτήρισαν απαξιωτικά ώς «τρύπα του Κούβελα», καθώς έμενε στάσιμο και δεν υπήρχε η προοπτική εξέλιξη, λόγω του υψηλού κόστους χρηματοδότησης που το έργο απαιτούσε.
Ο ίδιος, ο 88χρονος σήμερα Σωτήρης Κούβελας, με την ιστορική φωτογραφία στα χέρια, καθώς και ο 85χρονος Γιώργος Πενέλης, πολιτικός μηχανικός που είχε αναλάβει το έργο, μίλησαν συγκινημένοι στην ΕΡΤ, βλέποντας το όραμά τους να γίνεται πραγματικότητα. «Ήταν από τα πρώτα μελήματα μόλις ξεκινήσαμε» ανέφερε ο κ. Κούβελας στη δημόσια τηλεόραση, ενώ επεσήμανε πως «είδαμε σε άλλες χώρες της Ευρώπης που είχαν μετρό και εξασφαλίσαμε τεχνική βοήθεια από το δημοτικό μετρό της Μασσαλίας, του Ντίσελντροφ και του δυτικού Βερολίνου».
Από την πλευρά του, ο κ. Πενέλης ανέφερε ότι το μετρό επιλέχθηκε να έχει αυτή τη διέλευση για να εξυπηρετεί τον μεγαλύτερο αριθμό πολιτών. Μαζί τους, ο Δημήτρης Δημητριάδης, τότε αντιδήμαρχος και μετέπειτα δήμαρχος, είπε πως η αποφασιστικότητά τους για το έργο έφερε έστω και πολλά χρόνια μετά την ολοκλήρωσή του.
Δόθηκαν σήμερα Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024, 13 σταθμοί και 9,6 χλμ. γραμμής, με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
Η απόσταση θα διανύεται σε 17 λεπτά, ενώ εκτιμάται ότι θα εξυπηρετούνται καθημερινά 254.000 επιβάτες.
Οι 18 συρμοί είναι πλήρως αυτοματοποιημένοι και κλιματιζόμενοι, 4 οχημάτων, χωρίς οδηγό.
Η μεταφορική ικανότητα, βάσει του σχεδιασμού, φτάνει τους 18.000 επιβάτες/ώρα/κατεύθυνση ή 465 άτομα ανά συρμό.
Η κατασκευή της βασικής γραμμής κόστισε μαζί με την επέκταση της Καλαμαριάς περίπου 3 δισ. ευρώ, σύμφωνα με δηλώσεις της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, δήλωσε ότι ο σταθμός Βενιζέλου «είναι ουσιαστικά ένα μουσείο», επισημαίνοντας πως ο κόσμος θα εντυπωσιαστεί.
«Οι ειδικοί κατατάσσουν αυτό το μετρό μέσα στα πρώτα τρία της Ευρώπης» τόνισε.
Όταν ρωτήθηκε, ποια είναι τα στοιχεία βάσει των οποίων θεωρείται αναβαθμισμένο το μετρό της Θεσσαλονίκης, σε σύγκριση με το μετρό της Αθήνας και άλλες γραμμές της Ευρώπης, ο κ. Οικονόμου επεσήμανε οι συρμοί κινούνται χωρίς οδηγό, όλες οι διαδικασίες γίνονται ψηφιακά και ο βαθμός ασφαλείας είναι ύψιστος.
Μετά το πάτημα του κουμπιού εκκίνησης των συρμών από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, όλοι οι πολίτες της Θεσσαλονίκης ήθελαν να κάνουν την πρώτη τους «βόλτα».
Μια απίστευτη κοσμοπλημμύρα με χιλιάδες Θεσσαλονικείς κάθε ηλικίας, αψηφώντας την κακοκαιρία, έσπευσαν στις αποβάθρες, προκειμένου να κάνουν την πρώτη τους βόλτα με τους συρμούς. Περίμεναν άλλωστε πάρα πολλά χρόνια, προκειμένου να να βιώσουν αυτή την κοσμογονική αλλαγή στα μέσα μαζικής μεταφοράς στη συμπρωτεύουσα.
Επεξεργασία: Κωνσταντίνος Φωτιάδης
Σύνταξη-Επιμέλεια: Τηλέμαχος Αρναούτογλου