Νέο άρθρο-παρέμβαση του Α.Λαυρέντζου για την Α.Μ.Θ:’Τα άδεια τρένα της ανάπτυξης…’

‘Τα άδεια τρένα της ανάπτυξης στην Αν.Μακεδονία και Θράκη…’ τιτλοφορείται το δεύτερο κατά σειρά άρθρο του κ. Αναστάσιου Λαυρέντζου, συγγραφέα του βιβλίου ‘Η Θράκη στο μεταίχμιο’, το οποίο πρόσφατα παρουσιάστηκε στην Ξάνθη και την ευρύτερη περιοχή.

Αφορμή αυτή τη φορά οι εξαγγελίες του υπουργού υποδομών από τον Έβρο για αναβάθμιση των σιδηροδρομικών γραμμών με χρηματοδότηση από το περίφημο πακέτο Γιούνκερ – σ.σ : θα ανοίξει, καλώς εχόντων των πραγμάτων, το 2016- σε συνάρτηση με τις ζωτικές προτεραιότητες για την εθνική και την περιφερειακή ανάπτυξη.

Ναι μεν, υποστηρίζει, δεν πρέπει να αφήνει κανείς αναξιοποίητα χρήματα και ευκαιρίες όμως το ζητούμενο είναι και θα παραμείνει το κατά πόσο οι υποδομές αυτού του τύπου – δηλαδή αναπτυξιακά μοντέλα της εποχής των ‘παχέων αγελάδων’- στην παρούσα φάση δύνανται να εξυπηρετήσουν έναν εθνικό αναπτυξιακό σχεδιασμό εφόσον φυσικά υπάρχει.

Έτσι προκύπτει ένα βασικό ερώτημα: είναι αυτή η πρωτεύουσα παρέμβαση; Ποια παραγωγή θα διακινούν αυτά τα τρένα; Και διευκρινίζει ο Α.Λαυρέντζος: ‘δεν προσπαθούμε να αρνηθούμε την εκτέλεση ενός έργου υποδομής, αλλά προσπαθούμε να δούμε τα πράγματα με τη σειρά. Δηλαδή ότι πρώτα φροντίζεις να παράγεις και μετά - ή έστω παράλληλα – φτιάχνεις υποδομές για να διακινείς την παραγωγή σου’ υπενθυμίζοντας ότι ήταν οι καταστροφικές συνέπειες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου που καθιστούσαν απαραίτητα τέτοιου τύπου μοντέλα, δηλαδή δημόσια έργα και δη συγκοινωνιακά στη μεταπολεμική Ελλάδα , η οποία δυστυχώς συνέχισε την ίδια τακτική και μετά την ένταξη της στην Ε.Ε. με τα αποτελέσματα να είναι πλέον εμφανή σε όλους: καταβαράθρωση της εγχώριας παραγωγής, ερήμωση των περιφερειών και πτωχευμένο κράτος. Σήμερα, εκτιμά, υπάρχει ο κίνδυνος να ανοίγουμε δρόμους μεταφοράς προϊόντων προς την Ευρώπη  για γειτονικές χώρες παρά για εμάς. Και όσο για το επιχείρημα ότι μειώνεται το κόστος μεταφοράς, αντιτείνει την αύξηση του κόστους μεταφοράς από εγκατάσταση σταθμών διοδίων σε όλες τις εθνικές οδούς.

Ο κ. Λαυρέντζος μοιράζεται τον προβληματισμό του με τους κατοίκους της περιοχής αλλά και τους εκπροσώπους των τοπικών αρχών επιμένοντας στη χάραξη ενός εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού που θα αξιοποιεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της κάθε περιφέρειας και παράλληλα θα ελαχιστοποιεί τις αδυναμίες τους.

Σχολιάζει παράλληλα τις τρέχουσες οικονομικές εξελίξεις και καταθέτει για μια ακόμη φορά τη άποψη του ότι για να ενεργοποιηθεί το εργαλείο της ανάκαμψης, δηλαδή οι εξαγωγές, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η στροφή στην παραγωγή.

Ακούστε τον κ. Α.Λαυρέντζο

 

02.12.14 ΤΑΣΟΣ ΛΑΥΡΕΝΤΖΟΣ ΑΝ.ΜΑΚΕΔ.& ΘΡΑΚΗ by Radio899 on Mixcloud

 

 

( Έχει αποφοιτήσει από την Ιωνίδειο Πρότυπο Σχολή και έχει σπουδάσει Φυσική στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Διαθέτει μεταπτυχιακά διπλώματα ειδίκευσης (MSc) στη Φυσική (Πανεπιστήμιο Κρήτης) και στα Μαθηματικά της Αγοράς και της Παραγωγής (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών). Έχει εργαστεί ως διευθυντικό στέλεχος στον τομέα Διαχείρισης Κινδύνων σε μεγάλους ελληνικούς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς)

 

Το άρθρο

 

Τα άδεια τρένα της ανάπτυξης στην Α. Μακεδονία - Θράκη...

Του Αναστάσιου Λαυρέντζου

Πριν από μερικές μέρες ο Υπουργός Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδης ανακοίνωσε στον Έβρο ότι η κυβέρνηση έχει προτείνει για ένταξη στο αναπτυξιακό «πακέτο Γιούνκερ» την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών γραμμών Στρυμόνα - Δράμας - Αλεξανδρούπολης και Αλεξανδρούπολης - Ορμενίου, προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ. Αυτή αναμφισβήτητα είναι μια θετική είδηση και μακάρι η σχετική εξαγγελία να υλοποιηθεί. Αρκεί όμως αυτό;

Σε κάθε περίπτωση ισχύει ότι «χρήματα που μπορείς να πάρεις, πρέπει να τα παίρνεις». Επειδή όμως ποτέ τα χρήματα που μπορείς να πάρεις δεν είναι άπειρα, το κρίσιμο ερώτημα που καλείσαι πάντα να απαντήσεις είναι «πώς αξιοποιείς καλύτερα τους πόρους που σου διατίθενται». Για να το θέσουμε λοιπόν πιο συγκεκριμένα: Καλή η αναβάθμιση των συγκοινωνιακών υποδομών (εφ’ όσον υλοποιηθούν οι εξαγγελίες...). Είναι όμως αυτή η πρωτεύουσα παρέμβαση; Ποιά παραγωγή ας πούμε θα διακινούν αυτά τα τρένα;

Με τα παραπάνω δεν προσπαθούμε να αρνηθούμε την εκτέλεση ενός έργου υποδομής, αλλά προσπαθούμε να δούμε τα πράγματα με τη σειρά. Δηλαδή ότι πρώτα φροντίζεις να παράγεις και μετά – ή έστω παράλληλα – φτιάχνεις υποδομές για να διακινείς την παραγωγή σου. Σε όλη τη μεταπολεμική περίοδο το πολιτικό σύστημα όταν μιλούσε για αναπτυξιακή πολιτική, εννοούσε συνήθως ένα πράγμα: δημόσια έργα και δη συγκοινωνιακά. Αυτό βεβαίως είχε κάποια λογική σε μια κατεστραμμένη από τον πόλεμο Ελλάδα, αλλά μετά την ένταξή μας στην Ευρώπη και με τη βοήθεια των πάσης φύσεως κονδυλίων και επιδοτήσεων μετατράπηκε σε ένα είδος «μονοκαλλιέργειας». Συνεχίζει να είναι και σήμερα στην Ελλάδα του 2014... Έλλειψη φαντασίας και δυνατοτήτων των πολιτικών μας θα έλεγε κανείς. Ευκαιρία για αδιαφανείς συναλλαγές μεταξύ εργολάβων και πολιτικών θα έλεγε κάποιος άλλος πιο καχύποπτος...

Το πού φτάσαμε βεβαίως με όλα αυτά τα «αναπτυξιακά μοντέλα» το γνωρίζουμε ήδη. Καταβαράθρωση της εγχώριας παραγωγής, ερήμωση των περιφερειών και από την άλλη πλευρά ένα κράτος πτωχευμένο. Έτσι σήμερα υπάρχει ο υπαρκτός κίνδυνος να δημιουργούμε υποδομές μεταφορών για να διακινούν κυρίως οι γείτονές μας οι Τούρκοι τα εμπορεύματά τους προς την Ευρώπη, παρά οι περιφέρειες στις οποίες δημιουργούνται αυτές οι υποδομές τα προϊόντα τους.

Το επίσημο επιχείρημα είναι ότι έτσι μειώνεται το κόστος μεταφορών και αυτό θα μπορούσε να βοηθήσει τις επενδύσεις. Το κατά πόσο όμως οι πολιτικοί μας αξιοποιούν το πλεονέκτημα αυτό, το βλέπουμε από τους ρυθμούς με τους οποίους εγκαθιστούν σταθμούς διοδίων στις εθνικές οδούς. Ενώ δηλαδή από τη μια μεριά (σε προεκλογικές περιόδους συνήθως...) εξαγγέλλουν μεγαλεπίβολα σχέδια για δημόσια έργα που θα φέρουν την ανάπτυξη, από την άλλη αυξάνουν αυθαίρετα το κόστος μεταφορών...

Το πρωτεύον σήμερα είναι το πώς θα εφαρμοστεί επί τέλους ένα σύγχρονο αναπτυξιακό μοντέλο, το οποίο θα δημιουργήσει στην περιφέρεια – ειδικά στην περιφέρεια Ανατ. Μακεδονίας-Θράκης – διεθνώς ανταγωνιστικές παραγωγικές δομές. Μόνο με αυτό τον τρόπο θα ευημερήσουν και θα μείνουν στον τόπο τους οι τοπικοί πληθυσμοί. Κάτι τέτοιο βεβαίως απαιτεί συνολικό σχεδιασμό που να αξιοποιεί σωστά και σε χρονικό βάθος τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε τόπου. Απαιτεί και έναν εκ βάθρων εξορθολογισμό των λειτουργιών του κράτους. Αυτά όμως φαίνεται ότι είναι πράγματα που δεν μπορούν ή αποφεύγουν να τα κάνουν οι πολιτικοί μας. Και γιατί να τα κάνουν άλλωστε; Αφού σχεδόν ποτέ δεν αξιολογήθηκαν όπως έπρεπε για τα (πολύ πενιχρά) πεπραγμένα τους...

 

Σύνταξη: Κυριακή Οικονόμου

Επιμέλεια: Τηλέμαχος Αρναούτογλου

Οικονομικά
Πολιτικά