Κοιτώντας με… δέος το «Παγόβουνο»

Λεμόνια Αιγύπτου, φασόλια Αργεντινής, μανιτάρια Πολωνίας, φακή Τουρκίας και… δημοτικά Σουηδίας! Παγκοσμιοποίηση είν’ αυτή -δεν είναι παίξε γέλασε...

Κι ενώ οι εισαγωγές σε αγροτικά προϊόντα συνεχίζονται σε βαθμό… κακουργήματος, η ίδια λογική ακολουθείται και σε… επιμέρους πτυχές του «κόσμου» μας: θεσμοί, πρακτικές, σκέψεις…

Νηπιαγωγεία, δημοτικά, παιδικοί σταθμοί και όλες οι βαθμίδες της Ειδικής Αγωγής ξανάνοιξαν και τίποτα δεν έχει αλλάξει. Τουλάχιστον, σε ό,τι αφορά στο… ελληνικό του πράγματος», το οποίο και επιμένει: Στα ίδια σχολεία, στα ίδια θρανία και με τον ίδιο αριθμό μαθητών στις τάξεις. Η διαφοροποίηση, έγκειται στο κυλιόμενο ωράριο, τα προαιρετικά τεστ των εκπαιδευτικών, αλλά και σε μια σειρά μέτρων… «που θα εφαρμοστούν, όπου είναι εφικτό».

Πάντως, σύμφωνα με τους διοικούντες, βασικό βήμα για την επιστροφή στην κανονικότητα είναι το άνοιγμα των σχολείων… Είναι, μάλιστα «αυτονόητο»...  Και αφορά σε «αναπτυξιακούς και μαθησιακούς λόγους».

Πολλά… «ζευγάρια» δυσνόητων μηνυμάτων…

 

Επιστροφή στην κανονικότητα, λίγο πριν (;) το τρίτο κύμα και…. αυτονόητα, αυτή η επιστροφή θα ξεκινούσε από τα σχολεία, όχι όμως από όλα -μόνον απ’ αυτά, της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης…

Κι αν πετύχει το πείραμα –έτοιμοι και για τις Πανελλήνιες (τρομάρα μας…)

 

Όσο για το έτερο ζεύγος μηνυμάτων και μάλιστα σε μια πρόταση, ε, τι να πει κανείς;

Εντάξει, εκείνο, περί «μαθησιακών λόγων» το καταλαβαίνει και ο κάθε… μη άριστος. Αλλά, το… «αναπτυξιακοί λόγοι» κράζει εν χορώ και αρκούντως κοροϊδευτικά (σα μια κοινότητα παραλίμνιων βατράχων, το κατακαλόκαιρο) απέναντι στην «κλειδωμένη» αγορά…

 

Αλλά, για την κυβέρνηση αυτό αποτελεί το πρώτο μεγάλο στοίχημα, για τη σταδιακή άρση του λοκντάουν… και μάλλον, με κάποιο τρόπο, όλη αυτή η συλλογιστική βγάζει νόημα…

 

Κατά τα άλλα… είναι ότι η Σουηδία ακολούθησε ένα «περίεργο μοντέλο», όπως είπε ο «φρέσκος» υφυπουργός Παιδείας Άγγελος Συρίγος και ουδέποτε έκλεισε τα σχολεία της… Έγινε μελέτη, είπε, πόσα παιδιά νόσησαν και νοσηλεύτηκαν σε ΜΕΘ και διαπιστώθηκε ότι το ποσοστό ήταν λιγότερο από 1 ανά 100.000 παιδιά… «Το παράδειγμα της Σουηδίας αποδεικνύει ότι είναι ασφαλές το άνοιγμα των σχολείων για τα παιδιά. Οι δάσκαλοι, από την ίδια έρευνα διαπιστώθηκε ότι διατρέχουν πολύ μικρότερο κίνδυνο από τους άλλους επαγγελματίες», κατέληξε…

Ακούγονται, «κάπως», όλα αυτά; Μα, γιατί;…

 

Εντάξει, ας μη μιλήσουμε για τα… πεντάστερα σχολεία της Σουηδίας. Για εκείνα, που μπαίνει ο κανακάρης στις 9 και βγαίνει, κατά τις 4 το απόγευμα, φαγωμένος, πλυμένος, σκουπισμένος, γραμμένος και διαβασμένος και έτοιμος να συνεχίσει την υπέροχη μέρα του, παρατηρώντας, εάν είναι τυχερός, το βόρειο σέλας…

Όμως, γεγονός είναι πως το… περίεργο μοντέλο, τα κράτησε όλα ανοιχτά. Ούτε μέτρα αυτοπροστασίας (τουλάχιστον, στην αρχή) ούτε λοκντάουν ούτε αγορές ακορντεόν ούτε τηλεργασία και αναστολή, επικαλούμενο την… παράδοση να μην υποχρεώνονται οι πολίτες σε περιοριστικά μέτρα…

Ύστερα, είναι και η σουηδική κουλτούρα, όπως εκφράστηκε και από τους κυβερνητικούς αξιωματούχους, ακαδημαϊκούς και άλλους που κατέδειξαν ότι δεν είναι πρόβλημα να… θυσιαστούν παππούδες και γιαγιάδες, ευπαθείς και λοιποί, ξεκαθαρίζοντας από την αρχή της πανδημίας, ότι προτεραιότητα είναι η οικονομία.

Απλώς, όταν οι θάνατοι έφτασαν στις 7 χιλιάδες, κατά τον Νοέμβριο και… έπεσαν στις 6.500 κατά τον Δεκέμβριο, κάπως… φρενάρισαν, το «ξεκαθάρισμα» -και λογικό…

Είναι και δέκα εκατομμύρια νοματαίοι. Δύσκολα νομίζουμε, ξεκληρίζεται ένα κράτος, με αυτούς τους ρυθμούς και τα… μοντέλα;

 

Επειδή, και η Οικονομία… χρειάζεται (ακόμα) ανθρώπους, για να σταθεί στην κορυφή της πυραμίδας, της σύγχρονης αντίληψης, περί ουσιαστικών και αναλώσιμων…

 

Όχι ότι οι άνθρωποι δεν ήταν πάντα στη… δεύτερη κατηγορία. Απλώς ο πολιτισμός έκανε κάτι αιώνες για να το… φτύσει κατάμουτρα και να συνεχίσει απερίσπαστος τον δρόμο του....

 

Αλλά και η έννοια της προτεραιότητας θα πρέπει να αποτελεί μια αληθινή σπαζοκεφαλιά για τον σύγχρονο άνθρωπο.

Είναι που η ηθική εξοστρακίστηκε από τη στατιστική…

 

Η απάντηση, πάντως, για όσους σκέφτονται σαν… δεινόσαυροι (όπως, δηλαδή, το «είδος» που έχει εκλείψει και δεν το έχει καταλάβει ακόμα) συμπυκνώνεται στην ανάρτηση Εξαδάκτυλου: «Μεταξύ του πατέρα που ζητά να ανοίξει το μαγαζί του και του παιδιού που θέλει να πάει στους συμμαθητές και τη δασκάλα του, νομίζω προηγείται ο πατέρας. Καλύτερα να έρθει εισόδημα στο σπίτι και να συνεχιστεί η Τηλεεκπαίδευση».

Κάτι, δηλαδή, σαν την επίδειξη σωστικών μέσων στα αεροπλάνα από την αεροσυνοδό που συνήθως, αφήνει του επιβάτες παγερά αδιάφορους (δεν ξέρω για την αεροσυνοδό…). Ανάμεσα σε όλες τις «άχρηστες» πληροφορίες, είναι κι αυτή, σε περίπτωση που πέσουν αυτόματα οι μάσκες οξυγόνου στο εσωτερικό του αεροσκάφους συστήνεται στους ενήλικες που συνοδεύουν παιδιά να τις εφαρμόσουν πρώτα στον εαυτό τους…

(Ε, ναι! Για ευνόητους λόγους…, που θα έλεγε και το σπονδυλωτό, αδιαφορώντας για το αν υπάρχει αύριο…)

 

Γι’ αυτό και το «σουηδικό μοντέλο» μπορεί να είναι… περίεργο, αλλά είναι και ξεκάθαρο. Φτιαγμένο, βάσει της νοοτροπίας, της αντίληψης, της κουλτούρας των Σουηδών. Δικό τους, προϊόν.

Δεν αποτελεί συρραφή συνταγών και πρακτικών, «από δω κι από κει»… κι άιντε να δούμε και βλέπουμε. Αυτό δεν το λες «μοντέλο» -πάτσγουερ στις αποχρώσεις του… πάγου, το λες -και με επιείκεια…

 

Γιατί, εκτός από το ΙΚΕΑ, το μόνο… σουηδικό που θα μπορούσε να «αντέξει» ο Έλληνας, σε αυτή τη φάση -και με δεδομένο ότι είναι και σινεφίλ- είναι η… Αννίτα Έκμπεργκ.

Το θρυλικό… «παγόβουνο» να περπατά με γυμνά πόδια στα νερά της Φοντάνα Ντι Τρέβι, στην ταινία του Φελλίνι «Γλυκιά Ζωή»…

Και με την προϋπόθεση ότι αυτός είναι τυλιγμένος μες την κουβερτούλα του.

Αυτήν, που ξέχασε να δώσει στο παιδάκι του, σήμερα -πρώτη μέρα της επαναλειτουργίας του σχολείου…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Σύνταξη: Ελευθερία Μούκανου

Επιμέλεια: Τηλέμαχος Αρναούτογλου

Κοινωνικά
Πολιτιστικά
Τοπικά