Χ. Γιαννακίδου: Έωλη και αυθαίρετη η αξιολόγηση – Συντριπτική η αποχή εκπαιδευτικών από τη διαδικασία

Ένα εκπαιδευτικό μοντέλο το οποίο ήδη έχει αποτύχει στις χώρες… έμπνευσής του, τίθεται σε ισχύ στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα.

Πρόκειται για την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση, που καλούνται, πλέον, μετά τα δημόσια Πανεπιστήμια να ακολουθήσουν και τα δημόσια σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης… Δάσκαλοι και καθηγητές, στην πλειοψηφία τους, λένε όχι στη διαδικασία και απέχουν από αυτήν.

Η Γενική Γραμματέας του Διδασκαλικού Συλλόγου Ξάνθης, Χαρά Γιαννακίδου, μίλησε στο Δημοτικό Ραδιόφωνο εξηγώντας τους λόγους που οι διδάσκοντες αντιδρούν σφόδρα σε αυτή τη νέα συνθήκη.

Χαρακτηρίζοντάς την ως «πολιορκητικό κριό», τόνισε πως επιχειρείται η υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου, με την κατηγοριοποίηση των σχολείων σε καλά και κακά σχολεία…

Επισήμανε ότι πρόκειται για μια «έωλη και αυθαίρετη» διαδικασία και πρόσθεσε πως ήδη στις χώρες που εφαρμόζεται -στις αγγλοσαξονικές- αξιολογείται ως αποτυχημένο.

Σύμφωνα με το μοντέλο η αξιολόγηση είναι εσωτερική και εξωτερική. «Τα σχολεία αξιολογούνται από τα ίδια», σημείωσε η κ. Γιαννακίδου, «δηλαδή, από τον σύλλογο διδασκόντων της σχολικής μονάδας και από τους γονείς των μαθητών. Το αποτέλεσμα θα πρέπει να δημοσιοποιηθεί σε ειδική πλατφόρμα. Στη συνέχεια, το σχολείο αξιολογείται από τον συντονιστή εκπαιδευτικού έργου».

Η αξιολόγηση αφορά στην εκπαιδευτική, διοικητική και οικονομική κατάσταση της σχολικής μονάδας. «Αυτό κατηγοριοποιεί τα σχολεία», επισήμανε η κ. Γιαννακίδου, καθώς η βαθμολόγησή τους συνδέεται με τη χρηματοδότησή τους και κατ’ επέκταση, με την ελεύθερη επιλογή των γονέων σχολείων φοίτησης που έχουν  «υψηλό σκορ».

«Αν υπολογίσουμε ότι το σχέδιο Πισσαρίδη μιλά για προσλήψεις εκπαιδευτικών από τους δήμους και για οικονομική αυτάρκεια των σχολικών δομών, το συγκεκριμένο μοντέλο, απομειώνει το δημόσιο σχολείο και το μετατρέπει σε εμπορικό εργαλείο το οποίο κινείται βάσει της ζήτησης και της προσφοράς»…

Η ίδια, μάλιστα σημείωσε ότι ο πρωθυπουργός σε ομιλία του τόνισε ότι τα σχολεία θα έχουν αυτονομία και οι μαθητές και γονείς θα είναι πελάτες. «Αυτό δείχνει ότι η κυβέρνηση δε θεωρεί την εκπαίδευση δημόσιο αγαθό, αλλά εμπόρευμα το οποίο θα αξιολογείται και θα κατηγοριοποιείται».

Ταυτόχρονα, υπογράμμισε ότι «το σχολείο και η εκπαίδευση είναι ένα πεδίο που επιδρούν πάρα πολλοί παράγοντες: κοινωνικοί, οικονομικοί, συναισθηματικοί. Αποτελεί μοχλό βελτίωσης της ζωής των κοινωνιών. Αυτή η διαδικασία επιχειρείται να ακυρωθεί, ισοπεδώνοντας την αξία του δημόσιου αγαθού. Παράλληλα, το σχολείο αμβλύνει τις κοινωνικές ανισότητες, ωστόσο αυτό το μοντέλο επιχειρεί την επιδείνωσή τους».

Επισήμανε ότι ένας από τους παράγοντες είναι ο δάσκαλος, «αλλά δεν είναι ο κύριος. «Σύμφωνα με μελέτες η εκπαιδευτική πρόοδος των μαθητών είναι συνυφασμένη με την κοινωνικοοικονομική κατάσταση των γονέων τους».

Σημείωσε ότι η συγκεκριμένη διαδικασία θα οδηγήσει σε «καλά» και «κακά» σχολεία. «Όπου υπάρχουν τα κοινωνικοοικονομικά κριτήρια τότε η εκπαίδευση θα κυλά κανονικά, για τους υπόλοιπους θα συρρικνώνεται το εκπαιδευτικό προϊόν και θα επιδεινώνονται οι κοινωνικές ανισότητες».

Τόνισε, επίσης, ότι πρόκειται για μία απίστευτη γραφειοκρατική διαδικασία, όπου «φόρμες και δείκτες θα πρέπει να αναρτώνται διαρκώς, κάτι που απορροφά πόρους, αλλά και χρόνο –αλίμονο αν η βελτίωση της εκπαίδευσης είναι θέμα σχεδίων επί χάρτου».

Υπενθύμισε ότι στην εκπαίδευση δεν γίνονται μόνιμες προσλήψεις, ενώ το 25% των εκπαιδευτικών είναι αναπληρωτές με συμβάσεις εργασίας κάποιων μηνών –φέτος και τρίμηνες, αλλά ακόμα και μιας μέρας για την κάλυψη βραχυχρόνιων αδειών…

Παράλληλα, σημείωσε δεν αναζωογονείται το εκπαιδευτικό δυναμικό, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο μέσος όρος ηλικίας των εκπαιδευτικών.

Επίσης, η επιμόρφωση, που αποτελεί βασικό όρο για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής λειτουργίας γίνεται με την οικονομική επιβάρυνση των ίδιων των εκπαιδευτικών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η τηλεκπαίδευση, αφού δάσκαλοι και καθηγητές χρειάστηκε να… αλληλεπιμορφωθούν μέσα σε ένα διήμερο… «Το υπουργείο δεν κάνει το καθήκον του, αντίθετα, απλώς απαιτεί»…

Το «έργο», σύμφωνα με την κ. Γιαννακίδου, φαίνεται από την αξιολόγηση των δημόσιων πανεπιστημίων. «Ήδη έχει μειωθεί ο προϋπολογισμός τους κατά 20%. Δεν είναι αθώα η κατάσταση. Έχουν στόχευση», υπογράμμισε και πρόσθεσε πως «Πρόκειται για μια μεταφορά νεοφιλελεύθερων πολιτικών με υποβάθμιση του κοινωνικού κράτους και των δημόσιων αγαθών, την αποδυνάμωση των ενδιάμεσων θεσμών (συνδικαλισμός) και την καταρράκωση των εργασιακών δικαιωμάτων».

Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας και Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης απέχουν από αυτή τη διαδικασία, στη συντριπτική τους πλειοψηφία. «Είναι μεγάλη η συμμετοχή των εκπαιδευτικών παρά τις προσπάθειες εκφοβισμού και τις πλάγιες εντολές “απέναντι στο υπηρεσιακό καθήκον”. Εμείς λέμε πως όλα στο σχολείο είναι “υπηρεσιακό καθήκον”, αλλά και η απεργία είναι ένα συνταγματικά, κατοχυρωμένο, δικαίωμά μας», σημείωσε, καθώς ήδη αυτήν την εβδομάδα ολοκληρώνεται η προθεσμία που έχει δοθεί από το υπουργείο για την προσαρμογή των σχολικών μονάδων στο μοντέλο αξιολόγησης. «Με αυταρχισμό, με έλλειψη διαλόγου και με διαδικασίες έμμεσου εκφοβισμού. Είναι σχέδιο να αποδυναμωθούν οι ενδιάμεσοι κοινωνικοί θεσμοί, ώστε ο κάθε εργαζόμενος εκπαιδευτικός να είναι απογυμνωμένος, μόνος του, ευάλωτος και χειραγωγήσιμος. Ο λαός όμως λέει, “δάσκαλος σκυφτός, αμόρφωτος λαός”. Πώς θα προσφερθεί αγαθή και καλή εκπαίδευση στα παιδιά;» και υπογράμμισε ότι αυτό που προωθείται είναι να μην υπάρχει συλλογικότητα αλλά «άτομο και σχολείο» μόνο να φαίνεται ότι κάνουν καλά τη δουλειά τους. «Αυτή η ιστορία είναι του “φαίνεσθαι”, παρά της ουσίας», υπογράμμισε…

Εξήγησε ότι οι εκπαιδευτικοί δε διακατέχονται από αρνητισμό σε σχέση με την αξιολόγηση. «Η ΔΟΕ είχε συναινέσει πλειοψηφικά στο μοντέλο αξιολόγησης της προηγούμενης κυβέρνησης που δεν κατηγοριοποιούσε τις σχολικές μονάδες. Μέσω αυτής της πρότασης, η λειτουργία του σχολείου μπαίνει σε μια διαδικασία αξιολόγησης και αποτίμησης της σχολικής χρονιάς, ενώ τα αποτελέσματα αποστέλλονται στην οικεία περιφερειακή διεύθυνση εκπαίδευσης με στόχο την ανεύρεση λύσεων για την βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας».

Ακούστε την κ. Χ.Γιαννακίδου.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Σύνταξη : Ελευθερία Μούκανου

Μοντάζ-επιμέλεια: Σοφία Δαληκριάδου

 

Εκπαιδευτικά
Κοινωνικά