ΕΠΑΣ-ΟΑΕΔ: Με τον νέο νόμο χάνονται τα επαγγελματικά δικαιώματα των μαθητών

Άνω κάτω έχει κάνει τους μαθητές των Επαγγελματικών Σχολών –Μαθητείας ΟΑΕΔ, ο νόμος 4763/2020, που ψηφίστηκε στην εκπνοή του προηγούμενου χρόνου και εισήγαγε ένα νέο καθεστώς το οποίο υποβαθμίζει τα πτυχία και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων…

Το Δημοτικό Ραδιόφωνο, επανήλθε στο θέμα, συζητώντας με εκπαιδευτικό ΕΠΑΣ στη Βόρεια Ελλάδα, η οποία και κατέθεσε τις απόψεις της, αλλά και την 20ετής της εμπειρία στη συγκεκριμένη εκπαιδευτική δομή.

Έκανε λόγο για «ανατροπή των όσων γνώριζαν έως τώρα οι μαθητές», οι οποίοι, όπως σημείωσε με αυτή την εξέλιξη, έχουν χάσει την εμπιστοσύνη τους, όχι μόνο στις ΕΠΑΣ, αλλά και σε κάθε εκπαιδευτική δομή…

Επισήμανε ότι αυτό που πρακτικά γίνεται από την ψήφιση του νόμου, είναι η υποβίβαση των πτυχίων τους στο επίπεδο 3, από το 4, που τα ευρωπαϊκά όργανα έχουν τοποθετήσει ήδη από το 2016 και το κυριότερο ότι με αυτόν τον τρόπο χάνονται τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων.

«Δεν ήταν δική μας πρωτοβουλία η συγκεκριμένη κατάταξη. Η ίδια η Ευρώπη μας κατάταξε», υπογράμμισε, επισημαίνοντας ότι η δουλειά που γίνεται στις ΕΠΑΣ, από το 1952 που συστάθηκε είναι ιδιαίτερα αξιόλογη και αξιολογημένη από την ίδια την αγορά, αλλά, όπως υπογράμμισε, θα έπρεπε να αποτελεί και το βασικό κριτήριο αξιολόγησης της εκπαιδευτικής δομής και από το υπουργείο Παιδείας, το οποίο το τελευταίο διάστημα προσπαθεί να εισάγει τον θεσμό της αξιολόγησης στην εκπαίδευση.

Δεν είναι μάλιστα, τυχαίο, όπως πρόσθεσε, πως στη συζήτηση, σχετικά με την προώθηση του συγκεκριμένου νόμου, παραγωγικοί φορείς, όπως η ΓΕΣΕΕ, η ΓΕΣΕΒΕΕ και ο ΣΕΤΕ στάθηκαν στο πλευρό των ΕΠΑΣ, μιλώντας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, καθώς η συγκεκριμένη δομή, αποτελεί την πλέον έγκυρη δεξαμενή επαγγελματικού δυναμικού…

Η ίδια επισήμανε ότι στις ΕΠΑΣ δεν εισέρχονται μόνον απόφοιτοι ΕΠΑΛ ή ΓΕΛ, αλλά και απόφοιτοι ΤΕΙ και ΑΕΙ που αναζητούν να εξειδικευθούν σε ειδικότητες, προσπαθώντας να ενισχύουν την επαγγελματική τους κατεύθυνση, με δεδομένο, ότι βάσει των ερευνών που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, η απορροφητικότητα των αποφοίτων στην εργασία αγγίζει το 52%, καθώς «οι εργοδότες προτιμούν να προσλαμβάνουν τους αποφοίτους μας, οι οποίοι έκαναν στις επιχειρήσεις τους την πρακτική τους».

Να σημειωθεί ότι μέχρι και πριν την ψήφιση του νόμου, οι μαθητές είχαν, εκτός από υψηλού επιπέδου εκπαίδευση, αμοιβόμενη εργασία, ένσημα και το βασικότερο -καθώς κάποιος ξεκινά το… σαφάρι στην αγορά εργασίας- προϋπηρεσία.

Η εκπαιδευτικός εξήγησε ότι η σχολή λειτουργεί με δυικό σύστημα που αποτελούσε μέχρι σήμερα μια βασική διαφοροποίηση και καινοτομία, στο πλαίσιο της σύνδεσης της κατάρτισης με την αγορά εργασίας: το πρωί οι μαθητές κάνουν την πρακτική άσκηση στην ειδικότητα που έχουν επιλέξει, την οποία και πληρώνονται, ενώ το απόγευμα παρακολουθούν τα μαθήματα. Η σύνθεση αυτή αποτελεί ένα πετυχημένο μοντέλο εξειδικευμένων εργαζομένων σε ειδικότητες που γενικώς, διαπρέπουν στην Ελλάδα, αλλά και το εξωτερικό.

«Δυστυχώς, με αυτόν τον νόμο, οι φοιτούντες βλέπουν ότι ενώ μπήκαν με την προοπτική να αποκτήσουν ένα πτυχίο, τώρα θα αποφοιτήσουν με μια βεβαίωση Κατάρτισης»…

Άξιον απορίας είναι, επίσης, ότι το συγκεκριμένο -και κατά γενική ομολογία- πετυχημένο μοντέλο, επιχειρήθηκε το 2014-2015 να «αναπροσδιοριστεί», με σχετικό νόμο, που ωστόσο, όπως σχολίασε η εκπαιδευτικός δεν «περπάτησε». «Οι ίδιοι που ψήφισαν εκείνον τον νόμο και τον ακύρωσαν σε μικρό χρονικό διάστημα, έρχονται τώρα και τον ψηφίζουν εκ νέου. -Δεν έχω πραγματικά, λόγια…», τόνισε χαρακτηριστικά.

Μάλιστα, όπως υπογράμμισε «στις 21 Ιανουαρίου του 21, έριξαν και την… ταφόπλακα, καθώς με τον νόμο 4777 απαγορεύεται στους αποφοίτους των ΕΠΑΣ να εισαχθούν στο τρίτο εξάμηνο σε ειδικότητες των ΙΕΚ όπως είχαν τη δυνατότητα μέχρι σήμερα».

Η πιθανότητα ανατροπής αυτής της κατάστασης, όπως σχολίασε, είναι θέμα «πολιτικής βούλησης» και κάλεσε τους ιθύνοντες «να αφήσουν τις επαγγελματικές σχολές στην ησυχία τους -δε χρειαζόμαστε υποβάθμιση δε χρειαζόμαστε αναστάτωση των γονέων, των μαθητών και των καθηγητών», υπογράμμισε.

Να σημειωθεί ότι οι τελευταίοι στάθηκαν εξ αρχής στο πλευρό των μαθητών τους, οι οποίοι θα πρέπει να επισημανθεί ότι είναι όλοι ωρομίσθιοι και αναπληρωτές, παρά το γεγονός ότι οι περισσότεροι εργάζονται στις ΕΠΑΣ περισσότερο από 20 χρόνια. Μάλιστα, όπως η εκπαιδευτικός τόνισε, δυστυχώς, τα χρόνια προϋπηρεσίας των καθηγητών δεν έχουν ακόμα αναγνωριστεί»…

Πάντως, σχετικά με την υποβάθμιση των ΕΠΑΣ, επισήμανε ότι ήδη γίνονται κινήσεις των καθηγητών, σε συλλογικό επίπεδο, ώστε αυτός ο νόμος να μην περάσει. 

Ακούστε την  συνέντευξη

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Σύνταξη : Ελευθερία Μούκανου

Μοντάζ-επιμέλεια: Σοφία Δαληκριάδου

 
 

 

Εκπαιδευτικά
Κοινωνικά