Οι Sats N’ Roses του 3ου ΓΕΛ Ξάνθης

Το Δημοτικό Ραδιόφωνο Ξάνθης είχε την ευκαιρία να μεταφερθεί για λίγες ώρες στο 3ο ΓΕΛ Ξάνθης και να συναντήσει τους μαθητές που απαρτίζουν την ομάδα «Sats NRoses» και συμμετέχουν στον πανελλήνιο διαγωνισμό διαστημικής CanSat in Greece που διοργανώνεται από την εταιρία SPIN-SpaceInnovation σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό διαστήματος (ESA).

Ο υπεύθυνος καθηγητής κ. Δημήτρης Μπαλουκίδης μας υποδέχτηκε με χαρά και εξασφάλισε όλα όσα προβλέπονται από τα μέτρα πρόληψης για τον COVID-19 και ταυτόχρονα τον χώρο, που με άνεση μας έφερε σε επικοινωνία με τους μαθητές, εξασφαλίζοντας τις αποστάσεις.

Η Διεύθυνση του 3ου Λυκείου, πάντα πρόθυμη και δραστήρια, σε δράσεις εκπαίδευσης και εξωστρέφειας, υποστήριξε την όλη προσπάθεια και οι μαθητές, Δέσποινα Καλογιάννη, Κωνσταντίνος Σιούτας, Χριστίνα Ψωμαδοπούλου, Σταμάτης Θεοφιλόπουλος, Αλέξανδρος Δημητρακόπουλος και Ωρίων Ελαφρός, που συμμετέχουν στο εγχείρημα, προετοιμασμένοι κατάλληλα, για να ενημερώσουν τους ακροατές μας και την κοινωνία της Ξάνθης, για τη δουλειά τους.

Ο Διαγωνισμός

Στον διαγωνισμό, που πραγματοποιείται κάθε χρόνο, παίρνουν μέρος μαθητές και φοιτητές από όλη την Ελλάδα. Οι ομάδες αναλαμβάνουν να κατασκευάσουν έναν δορυφόρο στο μέγεθος ενός κουτιού αναψυκτικού (εξού και το can– κουτάκι,  sat-δορυφόρος).

Ο δορυφόρος θα πρέπει να μετράει υποχρεωτικά τη θέση του με GPS, τη θερμοκρασία και την ατμοσφαιρική πίεση. Επιπλέον θα πρέπει να εκτελεί μία αποστολή την οποία επινοούν και σχεδιάζουν τα μέλη της ομάδας.

Κατόπιν, οι μαθητές συγκεντρώνονται σε πεδίο βολής στην Αθήνα, όπου οι δορυφόροι τους εκτοξεύονται με έναν πύραυλο στα 1000 μέτρα από το έδαφος κι έπειτα αφήνονται να πέσουν με τη βοήθεια αλεξιπτώτου ώστε να μην καταστραφούν.

Κατά τη διάρκεια της καθόδου ο δορυφόρος στέλνει τα δεδομένα που συλλέγει (τηλεμετρία), μέσω κεραίας και ο Σταθμός Βάσης της ομάδας τα λαμβάνει.

Ταυτόχρονα, η τηλεμετρία αποθηκεύεται και σε μια κάρτα SD επάνω στον δορυφόρο ώστε αν η επικοινωνία δεν επιτευχθεί να είναι διαθέσιμα μετά την ανάκτησή του.

Όλες οι δραστηριότητες που αφορούν την κατασκευή, προγραμματισμό, προώθηση, εκτέλεση αποστολής, ανάκτηση, παρουσίαση αποτελεσμάτων κλπ βαθμολογούνται και ο νικητής του διαγωνισμού περνάει στην επόμενη πανευρωπαϊκή φάση.

Η αποστολή των «Sats NRoses»:

Βλέποντας την κατάσταση που επικρατεί τριγύρω μας, τον πλανήτη μας να καταστρέφεται με ολοένα και γρηγορότερους ρυθμούς και τις λύσεις που υπάρχουν να μην υλοποιούνται, έγινε κατανοητό στην ομάδα, πως η αποίκιση σε έναν άλλον πλανήτη, αν και φαντάζει αρκετά μακρινό ενδεχόμενο, μπορεί να είναι η ύστατη λύση και κάποτε ίσως αξιοποιηθεί.

Έτσι λοιπόν, η αποστολή του CanSat, θα είναι να επισκεφθεί έναν ανεξερεύνητο πλανήτη και να μελετήσει αν αυτός πληροί κάποιες βασικές προϋποθέσεις για να αποικηθεί από τους ανθρώπους. Η ομάδα θεώρησε ότι μια τέτοια βασική προϋπόθεση είναι να μπορεί εύκολα να αναπτυχθεί γήινη χλωρίδα στον πλανήτη.

Θα πρέπει λοιπόν να γνωρίζουμε την ποσότητα οξυγόνου, διοξειδίου του άνθρακα, υγρασίας στην ατμόσφαιρα και υγρασίας στο έδαφος, που έχει ο πλανήτης. Σημαντικές παράμετροι είναι επίσης η φωτεινότητα και η θερμοκρασία στην επιφάνειά του. Όλες αυτές τις ποσότητες τις μετράει ο δορυφόρος του 3ου ΓΕΛ Ξάνθης με ειδικούς αισθητήρες.

Η μελέτη της μεθόδου της Αδρανειακής Πλοήγησης είναι μια επιπλέον παράμετρος της αποστολής. Σκοπός της αδρανειακής πλοήγησης είναι να γνωρίζει ο δορυφόρος τη θέση του, βασισμένος μόνο στις δυνάμεις που δέχεται επάνω του, καθώς κινείται. Αυτό γίνεται εφικτό με έναν αισθητήρα επιταχυνσιόμετρο – γυροσκόπιο. Μια τέτοια ικανότητα είναι χρήσιμη, μιας και ένας άγνωστος πλανήτης δεν θα διαθέτει δορυφορικό σύστημα πλοήγησης όπως η Γη.

Μια καινοτομία του δορυφόρου του 3ου ΓΕΛ Ξάνθης είναι ότι, θα διαθέτει έναν απλό αισθητήρα, που κατασκευάστηκε για να μετρήσει την υγρασία του εδάφους. Γύρω από το κέλυφός του θα υπάρχουν δύο μεταλλικά δαχτυλίδια τα οποία είναι συνδεδεμένα σε διάταξη διαιρέτη τάσης και κατά την προσεδάφιση θα ακουμπήσουν στο έδαφος.

Ο σκελετός του δορυφόρου κατασκευάστηκε σε 3D εκτυπωτή από πλαστικό PETG. Αποτελείται από ορόφους και άλλα βοηθητικά τμήματα, επάνω στα οποία βιδώνονται οι αισθητήρες και τα υπόλοιπα μέρη.

Το αλεξίπτωτο είναι κατασκευασμένο από ύφασμα πολυεστέρα και τα σκοινιά τα οποία θα το συνδέουν με τον δορυφόρο είναι ανθεκτικός μουλινές για ψαροντούφεκο.

Επιλέχθηκε ύφασμα έντονου χρώματος (κίτρινο) ώστε να είναι ορατό από μακριά για να το σημαδεύουν ευκολότερα οι μαθητές με την κατευθυντική κεραία του Σταθμού Βάσης και για να βρεθεί εύκολα μετά την προσεδάφιση.

Ο Σταθμός Βάσης έχει σκοπό να συλλέξει τα δεδομένα που στέλνει ασύρματα ο δορυφόρος και να φτιάξει διαγράμματα με αυτά. Αποτελείται από έναν υπολογιστή, έναν δέκτη και μια κεραία Yagi. Η κεραία είναι κατευθυντική με σκοπό να προσδίδει μεγαλύτερο κέρδος (gain) προς την κατεύθυνση του δορυφόρου.

Η αναζήτηση χορηγών είναι σημαντικό κομμάτι του διαγωνισμού.

Οι μαθητές της ομάδας επικοινώνησαν με επιχειρηματίες της πόλης και αρκετοί από αυτούς στήριξαν την προσπάθεια του 3ου ΓΕΛ το οποίο και τους ευχαριστεί θερμά.

Σημαντική συμβολή είχε η Περιφέρεια Μακεδονίας και Θράκης και ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 3ου ΓΕΛ Ξάνθης που σαν συνδιοργανωτές, στήριξαν οικονομικά και ηθικά την προσπάθεια.

Το 3ο ΓΕΛ Ξάνθης είναι  το μόνο σχολείο από την Περιφέρεια που συμμετέχει στον φετινό διαγωνισμό και τα έξοδα μετακίνησης και διαμονής στην Αθήνα θα ήταν απαγορευτικά χωρίς αυτή την πολύτιμη βοήθεια.

Πολλές ευχαριστίες απευθύνονται  στον συμμαθητή  Κωνσταντίνο Κοπτόπουλο για τη δημιουργία του λογότυπου της ομάδας.

Η προώθηση της ομάδας στα κοινωνικά δίκτυα και μέσα από παρουσιάσεις, είναι επίσης κομμάτι του διαγωνισμού. Έτσι, παρουσιάστηκε η δουλειά της ομάδας σε τμήματα του σχολείου, στο 6ο Γυμνάσιο και στο 1ο Γενικό Λύκειο Ξάνθης.

 

Οι μαθητές του 3ου ΓΕΛ Ξάνθης κατά την ενασχόλησή τους με το πρόγραμμα έρχονται σε επαφή με τα ηλεκτρονικά, τον προγραμματισμό, την τρισδιάστατη σχεδίαση, τις κατασκευές, την αναζήτηση χορηγών, τον σχεδιασμό και την  κατασκευή κεραιοσυστήματος, την προώθηση των ενεργειών και της τελικής τους δουλειάς, αποκτώντας γνώση, δεξιότητες, εμπειρίες, τεχνογνωσία, πρακτικές και στρατηγικές προώθησης και επικοινωνίας.

Τα παιδιά μέσα από το πρόγραμμα αναπτύσσουν ταυτόχρονα το συνεργατικό τους πνεύμα, εξειδικεύουν πρακτικές και κινούνται σε άξονα επίλυσης προβλημάτων που αντιμετωπίζουν καθημερινά, σε ένα πλαίσιο ένταξης στην κοινωνία και ανάπτυξης των δραστηριοτήτων τους στη μαθητική κοινότητα.  

 

Τους  «sats_n_roses μπορείτε να τους  βρείτε  και να τους  ακολουθήσετε  στα κοινωνικά δίκτυα:

  • Instagram: sats_n_roses
  • Fecebook: CansatSatsnroses
  • Twiter: Sats N’ Roses

 

 

 

 

 

 

 

Βιντεολήψη-Υποστήριξη:  Ευγενία Τσορμπατζίδου - Τενάι Εγιούπ.

 

Συνέντευξη-Επιμέλεια: Τηλέμαχος Αρναούτογλου

 

Εκπαιδευτικά
Κοινωνικά
Πολιτιστικά
Τοπικά