Ένα μάθημα ζωής από το 2ο Λύκειο Ξάνθης στο πλαίσιο της συμμετοχής του στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα AMELIE για την αντιμετώπιση της βίαιης συμπεριφοράς και της διαδικτυακής ρητορικής μίσους!

«Οι λέξεις είναι γέφυρες που ενώνουν τους ανθρώπους. Είναι γέφυρες πολιτισμού, διαμορφώνουν τον τρόπο σκέψης.  Οι ιδέες μπορούν να συζητούνται. Η προσβολή δεν είναι επιχείρημα. Είμαστε  ό,τι επικοινωνούμε. Ακούμε τον άλλο ή τους άλλους πριν μιλήσουμε. Οι άνθρωποι πρέπει να είναι σεβαστοί».

Τα παραπάνω είναι μερικές μόνο από τις αρχές του μανιφέστου για τη μη βίαιη επικοινωνία και την αντιμετώπιση της διαδικτυακής ρητορικής μίσους,  που προωθεί το AMELIE PROJECT EU, στο οποίο συμμετέχει ως εταίρος το 2ο Λύκειο Ξάνθης.

Το συγκλονιστικό είναι να υπενθυμίζουν τα βασικά προαπαιτούμενα για μια υγιή, ανεκτική, δίκαιη , γεμάτη σεβασμό, ακόμη και με όσους διαφωνούμε , κοινωνία, τα παιδιά της πόλης αυτής.

Και να αποκαλύπτουν συνάμα ότι ο ευρέως διαδομένος εικονικός μας κόσμος, αυτός που μέσω του διαδικτύου συνυπάρχει καθημερινά με τον πραγματικό, απαιτεί την ίδια συμπεριφορά από μέρους μας.

Ο υποδιευθυντής του 2ου ΓΕΛ Ξάνθης κ. Ανέστης Εξαφτόπουλος, συντονιστής του προγράμματος, η υπεύθυνη καθηγήτρια, φιλόλογος κ. Λαζούδη Κατερίνα και η εκπρόσωπος των μαθητών/τριων της Α’ Λυκείου του σχολείου, τμήμα Α5, Πάγκου Βασιλεία, φιλοξενήθηκαν στην ενημερωτική εκπομπή του δημοτικού ραδιοφώνου, όπου παρουσίασαν το εξαιρετικά επίκαιρο ευρωπαϊκό πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχει το σχολείο.

Ο κ. Εξαφτόπουλος περιέγραψε τις καινοτόμες πρακτικές που ακολουθούνται, γνωστοποίησε τους εταίρους από χώρες της Ε.Ε, αλλά και τις ελληνικές συμμετοχές που -μέσω της  ερευνητικής Ομάδας DAISSy (Dynamic Ambient Intelligent Sociotechnical Systems) του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου - πλαισιώνουν το πρόγραμμα και έδωσε το στίγμα των δράσεων του που έχουν κύριο στόχο τη δημιουργία μιας πλατφόρμας, βασισμένης στις ανάγκες του προγράμματος, η οποία ανανεώνεται όχι μόνο από τον επικεφαλής εταίρο –είναι η Ιταλία- αλλά από το σύνολο των συμμετεχόντων.

Η κ. Λαζούδη αναφέρθηκε στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του σχολείου- ένα λαϊκό σχολείο με  πολυπολιτισμικό, ‘πολύχρωμο’ πρόσωπο- αλλά και στο γεγονός ότι μέχρι τώρα το 2ο Λύκειο Ξάνθης παρουσιάζει την καλύτερη απόδοση από το σύνολο των συμμετεχόντων σχολείων, ευχαρίστησε τον διευθυντή κ. Αργυρόπουλο, τον υποδιευθυντή κ. Εξαφτόπουλο για τη στήριξη,  τους μαθητές της για την ιδιαίτερα ένθερμη ανταπόκριση,  απαρίθμησε τις δράσεις που υλοποιήθηκαν και το έργο το οποίο παράχθηκε.

Στις 22/2/2022 οι μαθητές του Α5 επεξεργάστηκαν το λόγο του Τζον Μπάιντεν, όπως προτείνεται από τις δραστηριότητες του προγράμματος. Τα παιδιά κλήθηκαν να  μεταφράσουν το αρχικό κείμενο στα ελληνικά από τα αγγλικά. Δεν περιορίστηκαν μόνο στην εξάσκηση των μεταφραστικών τους ικανοτήτων. Μελέτησαν το λόγο προκειμένου να αντιληφθούν τις επικοινωνιακές τεχνικές και τα μηνύματα που εκπέμπει.

Ακούστε τον κ. Α.Εξαφτόπουλο, την κ. Κ. Λαζούδη και την Β.Πάγκου.

Οι παρατηρήσεις των παιδιών οδήγησαν στην δημιουργία του Μανιφέστου της Μη Βίαιης Επικοινωνίας, οι αρχές του οποίου αποτελούν βασικό υλικό του προγράμματος.

Στη συνέχεια οι ίδιοι οι μαθητές κλήθηκαν να σχεδιάσουν, όπως ζήτησε η δραστηριότητα, συννεφόλεξα και αφίσες με βασικές αρχές του Μανιφέστου που εντοπίζονται στο συγκεκριμένο λόγο.

Μια ακόμη δραστηριότητα που συνδέθηκε  με το πρόγραμμα AMELIE και τη ρητορική του μίσους έγινε με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, ημέρα που γεννήθηκε ο μεγάλος Δανός παραμυθάς Χανς Κρίστιαν Άντερσεν.

Οι μαθητές του Α5 τμήματος συναντήθηκαν με την συγγραφέα,  λάτρη του βιβλίου και της λαογραφίας της Θράκης, κ. Δήμητρα Πυργελή. Όπως ενημέρωσε η κ. Λαζούδη , τα παιδιά επί δύο ώρες κουβέντιασαν μαζί της, γοητευθήκαν από την αφηγηματική της δεινότητα, αντιλήφθηκαν την έννοια της φιλαναγνωσίας και κατέληξαν, για μια ακόμη φορά, να βρίσκονται αντιμέτωπα με τις βασικές αρχές του μανιφέστου. 

Μια ακόμη δραστηριότητα που  συνδέθηκε με το πρόγραμμα AMELIE και τη ρητορική του μίσους έγινε με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας, που έχει καθιερωθεί και γιορτάζεται στις 6 Μαρτίου, σε όλα τα σχολεία της χώρας.

Με αφορμή αυτή τη μέρα και καθώς οι μαθητές που επιλέχθηκαν  αυτή τη φορά ήταν μαθητές του Β2 τμήματος, παιδιά αρκετά ώριμα που ήρθαν σε επαφή αρκετά με την έννοια του σχολικού εκφοβισμού, τουλάχιστον σε επίπεδο ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης από το δημοτικό, κρίθηκε καλό να μυηθούν στην έννοια της ενσυναίσθησης.

Προσκεκλημένη ήταν η ψυχολόγος Παρασκευή Διονυσίου, από το τοπικό κέντρο ΕΚΦΡΑΣΗ, ώστε να προβληματιστούν πάνω στο θέμα και  να κατανοήσουν την έννοια τού σύγχρονου όρου τής ψυχολογίας «ενσυναίσθηση». Αντιλήφθηκαν ότι μπορεί και οι ίδιοι να βρεθούν στη θέση να υποστούν εκφοβισμό ή αντίθετα να παρασυρθούν σε εκφοβισμό συμμαθητών τους, αν δεν διαθέτουν ενσυναίσθηση, αν δεν μπορούν δηλαδή να μπουν στη θέση τού άλλου και να κατανοήσουν τις επιπτώσεις τού σχολικού και του διαδικτυακού εκφοβισμού στην ψυχολογία των εφήβων συμμαθητών τους.

Το παραγόμενο υλικό  ήταν η δημιουργία μιας αφίσας, η οποία τελικά εκτυπώθηκε και σε 250 αντίτυπα -αυτοκόλλητα που σχεδίασαν ομαδικά οι μαθητές κατά της ρητορικής τους μίσους στο διαδίκτυο.

Χθες , στα πλαίσια του προγράμματος, το 2ο Λύκειο Ξάνθης οργάνωσε την Ημέρα της Ευγένειας. Η μαθήτρια της Α’ Λυκείου, Βασιλεία Πάγκου, καθήλωσε τους ακροατές /τριες του δημοτικού ραδιοφώνου με το συγκροτημένο λόγο της και την επικοινωνιακή της δεινότητα , μεταφέροντας τα μηνύματα από όσα βίωσε η ίδια και οι συμμαθητές της, από τη συμμετοχή στο project.

Απαρίθμησε μία προς μία τις αξίες του μανιφέστου, επεξηγώντας παράλληλα τους λόγους για τους οποίους είναι αναγκαία η εμπέδωση και η τήρηση τους, και διαβεβαίωσε ότι πλέον αυτή η συμπεριφορά εντάχθηκε στην καθημερινότητα τους.

Ένα μάθημα ζωής από άξιους μαθητές και σπουδαίους εκπαιδευτικούς, για τους οποίους οφείλει να είναι περήφανη αυτή η πόλη, ήταν η σημερινή ραδιοφωνική μας συνάντηση μαζί τους…

Καλή επιτυχία μέχρι την ολοκλήρωση του AMELIE PROJECT EU 2ο Λύκειο Ξάνθης!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Συνέντευξη: Κυριακή Οικονόμου

Μοντάζ-επιμέλεια: Σοφία Δαληκριάδου

Εκπαιδευτικά
Κοινωνικά
Τοπικά