Η πρωτότυπη έκθεση της Α.Κανελλοπούλου για τη μετανάστευση και την προσφυγιά εγκαινιάζεται στις 3 Σεπτεμβρίου στην Αυλή με τα Χαμάμ-Πως περιγράφει το έργο της η εικαστικός, τι επισημαίνει ο επιμελητής Χ.Εμπλιούκ

Στο πλαίσιο των Γιορτών της Παλιάς Πόλης 2022, η ΦΕΞ και το Κέντρο Πολιτισμού Δήμου Ξάνθης προσκαλούν τους Ξανθιώτες στην ατομική έκθεση της εικαστικού Αθηνάς Κανελλοπούλου, υπό την επιμέλεια του Θεωρητικού & Ιστορικού Τέχνης Χαϊρή Εμπλιούκ, στο Λαογραφικό & Ιστορικό Μουσείο της Ξάνθης και στην Αυλή με τα Χαμάμ.

Πρόκειται για μια εικαστική εγκατάσταση και βιντεοπροβολές που θα παρουσιαστούν στην Αυλή με τα Χαμάμ και στο Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης καθ’ όλη τη διάρκεια του φεστιβάλ.

Η εικαστική εγκατάσταση Definitions I: How to Build a Home είναι μια πλατφόρμα για τη διατήρηση γλωσσικών στοιχείων και λέξεων, που θα μπορούσαν να δομήσουν εννοιολογικά ένα σπίτι. Το έργο αναφέρεται στον προσδιορισμό του διαχρονικού προβλήματος της μετανάστευσης, θέτοντας ως κριτήριο ευημερίας ή μη το ποσοστό πλήρωσης των εννοιών που αναφέρονται και στοχεύει στην αρχειακή καταγραφή της ντοπιολαλιάς των μεταναστών και προσφύγων.

Η Αθηνά Κανελλοπούλου, αξιοποιώντας το ερευνητικό αρχειακό υλικό που ξεκίνησε να συγκεντρώνει στο πλαίσιο της Athens Biennale 5 to 6: Omonoia, δημιουργεί μια εγκατάσταση παραθέτοντας οπτικοακουστικές μαρτυρίες μεταναστών και προσφύγων και πραγματοποιώντας μια συμμετοχική performance για συγκέντρωση νέου αρχειακού υλικού.

Ακούστε την κ. Α. Κανελλοπούλου και τον κ. Χ. Εμπλιούκ.

Η Αθηνά Καννελοπούλου

Η εικαστικός Αθηνά Κανελλοπούλου, με καταγωγή και από την Ξάνθη, συνοδευόμενη από τον επιμελητή της έκθεσης, θεωρητικό και ιστορικό τέχνης κ. Χαϊρή Εμπλιούκ, περιέγραψε στην ενημερωτική εκπομπή του δημοτικού ραδιοφώνου τα τρία στάδια στα οποία ξεδιπλώνεται η πρωτότυπη δημιουργία της , η οποία θέτει στο επίκεντρο τον Άνθρωπο πρόσφυγα ή μετανάστη. Ο θεατής ‘συμμετέχει’ στο ταξίδι, ως παρατηρητής ή συνοδοιπόρος, αντικρύζοντας αρχικά στον εξωτερικό τοίχο του Ιστορικού και Λαογραφικού Μουσείου μια βιντεοπροβολή όπου κυριαρχεί η αλληγορία για να καταδείξει τη βία που οδηγεί στην απόφαση. Το δεύτερο μέρος το αντικρύζει ο θεατή καθώς προχωρά προς την αυλή με τα χαμάμ. Είναι το προφορικό αρχείο, με πέντε λέξεις,  που κατάφερε να συγκεντρώσει η κ. Κανελλοπούλου –το οποίο εμπλουτίζει διαρκώς, κάλεσε μάλιστα όσους Ξανθιώτες/σες θυμούνται τις  συγκεκριμένες λέξεις από ντοπιολαλιές, να την ενημερώσουν – και συγκεκριμένα πρόκειται για τις λέξεις: ειρήνη ή ομόνοια, σπίτι, οικογένεια, θαλπωρή και πατρίδα. Καθώς ο θεατής εισέρχεται στην αυλή με τα χαμάμ αντικρύζει το τρίτο στάδιο, στο οποίο κυριαρχεί η γλυπτική με την τεχνική ‘οριγκάμι’ , αντί όμως χαρτιού επιλέχθηκε ως υλικό το αλουμίνιο. Καραβάκια φτιαγμένα από αλουμίνιο και  τοποθετημένα πάνω σε καθρέφτες, μέσω της τέχνης της σκιάς, αποκαλύπτουν στον θεατή τις περιπέτειες του ταξιδιού…

Όπως τόνισε η εικαστικός : ‘ στόχος είναι να αποκομίσει εμπειρίες ο θεατής , αλλά και να του δώσω τη δυνατότητα να δει το έργο μέχρι εκεί που ο ίδιος επιθυμεί…’

Στην ολότητα του το έργο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στις Γιορτές Παλιάς Πόλης στην Ξάνθη.

Ο Χαϊρή Εμπλιούκ

Για ένα μοναδικό, πρωτότυπο έργο έκανε λόγο ο θεωρητικός ιστορικός τέχνης κ. Χαϊρή Εμπλιούκ, ο οποίος είναι ο επιμελητής της έκθεσης :’ πραγματεύεται ένα διαχρονικό, συνεχές και επαναλαμβανόμενο ζήτημα που δεν θα πάψει να υπάρχει. Η τέχνη παρουσιάζει και καθοδηγεί, δεν δίνει λύσεις. Η Αθηνά περνά το μήνυμα απευθυνόμενη προς τους θεατές …’ επεσήμανε.

Τα εγκαίνια της πρωτότυπης αυτής έκθεσης θα γίνουν στις 3 Σεπτεμβρίου στις  21:00-23:30, ενώ η διάρκεια της είναι μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου. Το κοινό θα μπορεί να την επισκέπτεται καθημερινά από τις  20:00  ως τις 23:30.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Συνέντευξη: Κυριακή Οικονόμου

Μοντάζ-επιμέλεια: Σοφία Δαληκριάδου

Κοινωνικά
Πολιτιστικά
Τοπικά