Επιμέλεια: Τηλέμαχος Αρναούτογλου
Πόσο μακριά είμαστε από τη δημιουργία ενός σχολικού περιβάλλοντος που δεν θα απωθεί αλλά θα προσελκύει τους νέους;
Αλλη μια μέρα στο σχολείο! Αγχος, πίεση, διαβάσματα και υψηλές προσδοκίες! Ελεύθερος χρόνος μηδενικός! Αυτές είναι κάποιες από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε καθημερινά ως μαθητές και μας απομακρύνουν από τον φυσικό χώρο του σχολείου. Τι θα συνέβαινε, όμως, αν υπήρχε ένα σχολείο που θα αντιμετώπιζε αυτές τις συνθήκες; Ενα ουτοπικό σχολείο…
Σήμερα, το σχολείο με τα συσσωρευμένα προβλήματά του, τη μηχανική μάθηση, την τυποποίηση της διδασκαλίας ή της εργασίας, την έλλειψη αυτονομίας και συμμετοχής στη διαμόρφωση της μάθησης σε συνδυασμό με τα διαγωνίσματα, τα τεστ και τις εξετάσεις αναγκάζει τους μαθητές να μην απολαμβάνουν τις επτά ώρες που περνάνε στο σχολείο. Αυτό, όμως, μπορεί να αλλάξει μιας και οι μαθητές πρέπει να νιώθουν το σχολείο σαν το δεύτερό τους σπίτι.
Ενα ουτοπικό σχολείο θα μπορούσε να είναι ένα μέρος, όπου οι μαθητές έχουν ατομική προσαρμογή του προγράμματος μαθημάτων, ενθαρρύνονται να εκφράζουν τη δημιουργικότητα τους, αναπτύσσουν τις προσωπικές τους δεξιότητες, ενώ οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν και καθοδηγούν τη μάθηση με ανοιχτό και ενδιαφέροντα τρόπο. Ενα ιδανικό σχολείο θα μπορούσε να επιτρέπει την ατομική εκφραστικότητα, να προωθήσει τη συνεργασία και την επίλυση προβλημάτων και το κύριό του μέλημα να είναι η προσωπική ανάπτυξη κάθε παιδιού. Επιπλέον, είναι το ιδανικό σχολείο, όπου τα παιδιά αναπτύσσουν τις δυνατότητές τους με ψυχαγωγικό τρόπο.
Ενα εικονικό ουτοπικό σχολείο θα μπορούσε να λειτουργεί μέσω προηγμένων τεχνολογιών, όπως η εικονική πραγματικότητα, οι διαδραστικές πλατφόρμες μάθησης και οι διαδραστικές τάξεις σε απόσταση. Οι μαθητές θα μπορούσαν να συμμετέχουν σε μαθήματα και δραστηριότητες από οπουδήποτε με πρόσβαση στο διαδίκτυο, ενώ οι εκπαιδευτικοί θα μπορούσαν να παρέχουν εξατομικευμένη και ποιοτική εκπαίδευση μέσω ψηφιακών εργαλείων και πλατφορμών.
Πώς είναι το σχολείο που θέλουμε
Ενα ιδανικό σχολείο για τους μαθητές καθορίζεται από ένα σχολικό ωράριο, εννιά το πρωί με τέσσερις το απόγευμα. Σε αυτές τις ώρες εντάσσονται οι ώρες διδασκαλίας, καθώς και μεγαλύτερα διαλείμματα από τα συνηθισμένα. Θεωρείται αναγκαίο ένα διάλειμμα μίας ώρας, όπου τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να τρώνε το φαγητό τους στο εστιατόριο του σχολείου. Το εστιατόριο θα προσφέρει δωρεάν, υγιεινό και γευστικό γεύμα με πρόσβαση για όλους τους μαθητές. Συγκεκριμένα, θα υπάρχουν χορταστικές μερίδες στις οποίες θα περιέχονται σαλάτες, κρέατα καθώς και ψάρια, με διευκρίνιση ότι κάθε εβδομάδα ο κατάλογος θα αλλάζει προκειμένου να καλύπτονται όλες οι επιθυμίες των παιδιών. Αφού τελειώσουν το φαγητό τους, θα μπορούν να συγκεντρώνονται σε έναν χώρο του σχολείου, όπως η βιβλιοθήκη ή το σπουδαστήριο, όπου θα ασχολούνται με τις εργασίες του σπιτιού, με αποτέλεσμα να εξασφαλίζεται η ύπαρξη ελεύθερου χρόνου μετά τις τέσσερις το απόγευμα. Ετσι, τα παιδιά θα έχουν ενέργεια και θέληση να ασχοληθούν με οποιαδήποτε δραστηριότητα τους ευχαριστεί.
Είναι δυνατόν τις επόμενες δύο ώρες, δηλαδή μέχρι τις έξι το απόγευμα, το σχολείο να παραμένει ανοιχτό, με σκοπό να οργανώνονται διάφορες δραστηριότητες, όπως ώρες για πρόσθετη ενισχυτική διδασκαλία, διαθέσιμες ομάδες επαγγελματικού προσανατολισμού που θα βοηθάνε τα παιδιά στην επιλογή κατεύθυνσης και επαγγέλματος. Στα παραπάνω, κρίνεται απαραίτητη η ύπαρξη στο σχολείο ενός ψυχολόγου, κοινωνικού λειτουργού, καθώς και ενός νοσηλευτή για να συμβάλουν στην εύρυθμη λειτουργεία του σχολείου και για να παράσχουν οποιαδήποτε στιγμή πρώτες βοήθειες σε περίπτωση ατυχήματος.
Η αλληλεγγύη και η μεταφορά
Σε αυτές τις συνθήκες, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων θα μπορούσε να αναλάβει την παροχή οικονομικής βοήθειας σε οικογένειες με οικονομικά προβλήματα για να διευθετηθούν πρακτικά ζητήματα, όπως αγορά σχολικών ειδών και ειδών τεχνολογίας. Επίσης, να τονιστεί πως η πρόσβαση στο σχολείο θα γίνεται με λεωφορείο δωρεάν για όλους και θα συμπίπτει με το σχολικό ωράριο. Οσον αφορά τις εγκαταστάσεις του κτιρίου, θα διαθέτει αρκετές αίθουσες μαθημάτων, γενικής παιδείας και κατεύθυνσης, όπως εργαστήρια χημείας-φυσικής, καλλιτεχνικών, εργαστηρίων, πληροφορικής, στα οποία θα παρέχονται όλα τα απαραίτητα εργαλεία.
Επιπλέον, θα ήταν ιδανικό να έχει γυμναστήριο, κολυμβητήριο για αθλητικές δραστηριότητες με χώρο έκθεσης των βραβείων, επάθλων και των συμμετοχών σε διάφορες διοργανώσεις, αλλά και θέατρο, όπου θα πραγματοποιούνται διάφορες σχολικές γιορτές. Παράλληλα, θα πρέπει να πληρούνται και να τηρούνται όλες οι συνθήκες υγιεινής, οι τουαλέτες να διατηρούνται καθαρές, αλλά και να υπάρχει σε όλους τους χώρους του σχολείου κλιματισμός για να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη παρακολούθηση των μαθημάτων από τις μαθήτριες και τους μαθητές.
Καταληκτικά, εφαρμόζοντας όλα τα προαναφερόμενα αιτήματα, θα δημιουργηθεί ένα ιδανικό, ευχάριστο και ασφαλές περιβάλλον για τα παιδιά για να μπορούν να διαβάζουν, να αποκτούν νέες γνώσεις και να αλληλεπιδρούν.
Εύα Μεχραμπιάν, Μαρία Χασάπη, Μαρία Αναστασιάδου, Ελισάβετ Παπαδοπούλου
Επιμέλεια: Τηλέμαχος Αρναούτογλου