‘Μαζί για το Παιδί’: Παιδί και διαδίκτυο: ένας οδηγός για γονείς κι ένα σχετικό διαδικτυακό σεμινάριο αύριο Τρίτη- Οι δωρεάν υπηρεσίες της Γραμμής 115 25 και το Συμβουλευτικό Κέντρο του «Μαζί για το Παιδί»

Το «Μαζί για το Παιδί» και τα σωματεία-μέλη του εργάζονται εδώ και 27 χρόνια για την προστασία χιλιάδων παιδιών στη χώρα μας. Προσφέρει ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών με στόχο κάθε παιδί σε κάθε γωνιά της Ελλάδας να έχει πρόσβαση σε βιώσιμες συνθήκες διαβίωσης και σε ίσες ευκαιρίες.

Το έργο του επικεντρώνεται στην καταπολέμηση της φτώχειας, στην υγεία και την ψυχική υγεία, στην εκπαίδευση, στην στήριξη των σωματείων-μελών που απαρτίζουν την Ένωση «Μαζί για το Παιδί», καθώς και την υποστήριξη πληθυσμών που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές.

Είναι μια Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία (ΑΜΚΕ), που στηρίζεται σε πόρους από χορηγίες εταιρειών, δωρεές ιδιωτών, έσοδα από προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και από τη διοργάνωση πολιτιστικών, αθλητικών και άλλων εκδηλώσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ήδη η δράση του στη Θράκη και την Ξάνθη είναι άξια θαυμασμού. Υπενθυμίζουμε ότι δημιούργησε και παρέδωσε στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς του 14ου Δημοτικού Σχολείου Ξάνθης ένα υπερσύγχρονο Κέντρο Διερευνητικής Μάθησης, μέσω του προγράμματος «Ίσες ευκαιρίες για τα παιδιά: Δράσεις για την Υγεία και την Παιδεία σε ακριτικές περιοχές της Ελλάδας» και  ανακατασκεύασε 4 σχολικά γήπεδα στο 4ο και το 12 Δημοτικά Σχολεία Ξάνθης . Και συνεχίζει.

Ακούστε τον κ. Ν.Γιώτα.

Ν.Γιώτας: Παιδί και διαδίκτυο: ένας οδηγός για Γονείς κι ένα σχετικό διαδικτυακό σεμινάριο αύριο Τρίτη

 Η επιστημονική ομάδα του ‘Μαζί για το Παιδί’ δημοσίευσε στην επίσημη ιστοσελίδα  του ένα άρθρο -οδηγό για γονείς και εφήβους για την ενασχόληση παιδιών κι εφήβων με τις νέες τεχνολογίες και το διαδίκτυο, διαθέσιμο σε όλους τους ενδιαφερόμενους , ενώ αύριο Τρίτη διοργανώνει σχετικό διαδικτυακό σεμινάριο δωρεάν για όσους γονείς και εκπαιδευτικούς επιθυμούν να το παρακολουθήσουν.

Ο ψυχολόγος της Γραμμής 11525 και του Συμβουλευτικού Κέντρου του ‘Μαζί για το Παιδί’ κ. Νίκος Γιώτας, φιλοξενήθηκε σήμερα στην ενημερωτική εκπομπή του δημοτικού ραδιοφώνου και ενημέρωσε τόσο για τον οδηγό που εξέδωσε η επιστημονική ομάδα, για τη Γραμμή 11525 και το Συμβουλευτικό Κέντρο, αλλά και για το αυριανό σεμινάριο. Όπως επισήμανε ο κ. Γιώτας η ενασχόληση παιδιών και εφήβων με τις νέες τεχνολογίες και το διαδίκτυο μπορεί να προσφέρει πολλές δυνατότητες και ευκαιρίες για κοινωνικοποίηση, ψυχαγωγία και μάθηση.. Οι γονείς έχουν να ισορροπήσουν αφενός την ανάγκη για προστασία από τους κινδύνους που υπάρχουν στη χρήση ψηφιακών μέσων και αφετέρου την αξιοποίηση των δυνατοτήτων και των ευκαιριών που αυτά προσφέρουν.

Τους καλοκαιρινούς μήνες και ιδιαίτερα μετά το κλείσιμο των σχολείων, όπου ο ελεύθερος χρόνος παιδιών και εφήβων αυξάνεται, οι γονείς συχνά προβληματίζονται σχετικά με το πώς να πλαισιώσουν και να οριοθετήσουν την χρήση των οθονών και την ενασχόληση με το διαδίκτυο (social media, online games).Οι γονείς, δεν έχει νόημα να απορρίπτουν τις νέες τεχνολογίες ούτε να τις δέχονται άκριτα. Φαίνεται να είναι βοηθητικό το να γνωρίζουν πώς να τις ενσωματώσουν στην οικογενειακή ζωή. Κεντρική παράμετρος για να οριστεί ένα ασφαλές πλαίσιο είναι η γνώση των ηλικιακών ορίων, των χρονικών περιθωρίων, των περιεχομένων των διαφόρων εφαρμογών και των ασφαλών τρόπων πλοήγησης και χρήσης του διαδικτύου. 

Οι ειδικοί – τόνισε ο κ. Γιώτας, αναλύοντας τις επιστημονικές συστάσεις του οδηγού-  συγκλίνουν σε ορισμένες κατευθύνσεις ως προς τις ηλικίες έκθεσης των παιδιών στις τεχνολογίες που περιλαμβάνουν οθόνη (τηλεόραση, τάμπλετ, κινητό, υπολογιστής). Για παράδειγμα, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συνιστά:

• Την αποφυγή της χρήσης μέσων που περιλαμβάνουν οθόνη μέχρι τους 18 μήνες

• Μέχρι 1 ώρα/ ημέρα για τις ηλικίες 2-5 ετών

• Μέχρι 2 ώρες/ ημέρα για τις ηλικίες 6-12 ετών

Οι παραπάνω χρόνοι μπορούν να αλλάξουν σε περίπτωση που απαιτείται χρόνος επί της οθόνης για τη διεκπεραίωση σχολικών και μαθησιακών υποχρεώσεων.

Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι δεν έχει σημασία μόνο πόσο χρόνο περνούν τα παιδιά μπροστά σε μια οθόνη, αλλά κυρίως το πώς περνούν τον χρόνο τους σε αυτή πάντοτε σε συνάρτηση με την ηλικία του παιδιού. Έτσι:

- Στη νηπιακή ηλικία (2-5 ετών) προτείνεται η επαφή του νηπίου με τα ψηφιακά μέσα να συμβαίνει σε αυστηρώς ορισμένα και συγκεκριμένα πλαίσια όπως για παράδειγμα μία βίντεοκλήση με συγγενικό πρόσωπο.

-Στην σχολική ηλικία (6-11 ετών) κρίνεται απαραίτητη η πλαισίωση όσον αφορά την προτεραιότητα που έχουν οι σχολικές υποχρεώσεις σε συνάρτηση με την δυνατότητα χρήσης της οθόνης (πχ. το όριο: αν δεν έχουν γίνει τα μαθήματα δεν μπορεί να είναι ανοιχτό το wifi). Συνίσταται ο υπολογιστής αλλά και οποιαδήποτε συσκευή να χρησιμοποιείται σε κοινόχρηστο οικογενειακό χώρο και να υπάρχει σταθερά επίβλεψη κατά τη διάρκεια της χρήσης της οθόνης. Ακόμα, προτείνεται οι γονείς να ενισχύουν τον κοινό χρόνο χρήσης του διαδικτύου αλλά και του υπολογιστή γενικότερα. Εξίσου σημαντική είναι η θέσπιση ξεκάθαρων κανόνων χρήσης του διαδικτύου για ασφαλή πλοήγηση και η ενημέρωση σχετικά με τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν σε περίπτωση έκθεσης σε κίνδυνο. Είναι βοηθητικό οι κατευθύνσεις σε σχέση με τα παραπάνω να γίνονται σε ένα πλαίσιο συζήτησης, κατανόησης και ανταλλαγής απόψεων αποφεύγοντας διδαχές και μακροσκελείς μονολόγους. Η συζήτηση για τους κανόνες θα μπορούσε να προσανατολιστεί στα εξής ζητήματα α) ενημέρωση του παιδιού, β) εξήγηση των λόγων που χρειάζεται να τεθούν κανόνες και γ) συμφωνία μαζί του για τις ώρες.

Οι γονείς οφείλουν να αποτελούν οι ίδιοι υποδείγματα στην χρήση του μέσου προκειμένου να δίνουν το παράδειγμα ορθής και πλαισιωμένης χρήσης στα παιδιά .

-Στην εφηβική ηλικία (12-18 ετών) ο έλεγχος γίνεται πλέον δυσκολότερος. Ο/η έφηβος/η νιώθει πλέον την ανάγκη για ιδιωτικότητα. Σε αυτή τη φάση συνιστάται η συζήτηση σχετικά με την ασφαλή πλοήγηση αλλά και τις ενέργειες που πρέπει να πραγματοποιηθούν σε οποιαδήποτε περίπτωση παραβίασης ή έκθεσης σε κίνδυνο, η τακτική επίβλεψη των ιστοσελίδων που επισκέπτεται, αλλά και η εξοικείωση του γονέα με όλες τις εφαρμογές και τα κοινωνικά δίκτυα που χρησιμοποιεί. Είναι απαραίτητο ο έφηβός να γνωρίζει πότε και με ποιον τρόπο οι γονείς επιβλέπουν τις εφαρμογές και τις ιστοσελίδες που επισκέπτεται .Στο σημείο αυτό οι γονείς χρειάζεται να εξηγήσουν ότι ο έλεγχος αυτός δεν γίνεται με σκοπό να παρακολουθεί ή και να ασκεί έλεγχο στην προσωπική και κοινωνική του ζωή αλλά για να διασφαλίσει την ασφάλεια του και προοδευτικά η επιτήρηση θα γίνεται πιο αραιή.

Υπερβολική ενασχόληση

Σημάδια που χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης, εφόσον παρατηρούνται από τους γονείς  τουλάχιστον για ένα μήνα στα παιδιά, είναι :

• Το παιδί αφιερώνει πολλές ώρες, ειδικά τη νύχτα.

• Κλείνει απότομα τις οθόνες όποτε εμφανίζεται κάποιος γονέας.

• Μοιάζει αποσυρμένο ή αφηρημένο.

• Φαίνεται να δυσκολεύεται αρκετά να ρυθμίσει το συναίσθημά του (π.χ. έντονα ξεσπάσματα θυμού όταν χάνει στο online παιχνίδι ή όταν απομακρύνουμε από αυτό την οθόνη). 

• Η ενασχόληση με την οθόνη αποτελεί σχεδόν αποκλειστική ασχολία, επηρεάζοντας σημαντικά την κοινωνικότητα και την συμμετοχή σε δραστηριότητες που μέχρι πρότινος αποτελούσαν πηγή ευχαρίστησης.

• Παραμέληση βασικών βιολογικών αναγκών (φαγητό, ύπνος κ.α.)

Η υπερβολική ενασχόληση με το internet αποτελεί ένα σύμπτωμα και οφείλει να γίνεται αξιολόγηση από ειδικούς για την εξεύρεση της αιτίας και τη χρήση κατάλληλου θεραπευτικού μοντέλου.

Γραμμή 115 25 και το Συμβουλευτικό Κέντρο του «Μαζί για το Παιδί» 

Η Συμβουλευτική Γραμμή 11525 του «Μαζί για το Παιδί», συστηματικά και με συνέπεια, παρέχει δωρεάν συμβουλευτικές υπηρεσίες σε γονείς, έφηβους και εκπαιδευτικούς, στηρίζοντας χιλιάδες οικογένειες σε θέματα που αφορούν τα παιδιά από 0 έως 18 ετών σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.  Είναι στελεχωμένη από έμπειρη επιστημονική ομάδα και εκπαιδευμένους εθελοντές με συνεχή κλινική εποπτεία. Τηρείται το απόρρητο και όλες οι κλήσεις είναι επώνυμες, εμπιστευτικές και δεν ηχογραφούνται. Οι κλήσεις είναι δωρεάν από οποιοδήποτε πάροχο σταθερής/κινητής τηλεφωνίας.

Από το Συμβουλευτικό Κέντρο προσφέρονται διαδικτυακά ή με φυσική παρουσία:

• Ολοκληρωμένος κύκλος συμβουλευτικών συνεδριών

• Ομάδες στήριξης γονέων 

• Ψυχο-εκπαιδευτικά σεμινάρια συγκεκριμένης θεματολογίας σε γονείς/ εκπαιδευτικούς /εφήβους

Η πανελλαδική «Γραμμή 115 25» του «Μαζί για το Παιδί» λειτουργεί, από Δευτέρα έως Παρασκευή 09:00-19:00.

«Παιδί και Ίντερνετ» | Δωρεάν διαδικτυακό ψυχο-εκπαιδευτικό σεμινάριο για γονείς από το «Μαζί για το Παιδί»

Το Συμβουλευτικό Κέντρο του «Μαζί για το Παιδί» για γονείς, εκπαιδευτικούς και εφήβους διοργανώνει ένα δωρεάν διαδικτυακό ψυχο-εκπαιδευτικό σεμινάριο με θέμα: «Παιδί και Ίντερνετ», την Τρίτη 2 Ιούλιου και ώρα 17.30-19.00.

Το ψυχο-εκπαιδευτικό σεμινάριο απευθύνεται σε  γονείς παιδιών όλων των ηλικιών. 

Απαιτείται εγγραφή στην επίσημη ιστοσελίδα του ‘Μαζί για το Παιδί’ για κατοχύρωση θέσης. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας, ο αριθμός των θέσεων είναι περιορισμένος. 

 

 

 

Συνέντευξη-επιμέλεια κειμένου: Κυριακή Οικονόμου

Μοντάζ-επιμέλεια: Σοφία Δαληκριάδου

Κοινωνικά