Επιμέλεια: Σοφία Δαληκριάδου
Κύριε Υπουργέ,
Πρόσφατα ενημερωθήκαμε ότι το 1ο Γυμνάσιο Ξάνθης έχει συμπεριληφθεί στον κατάλογο των υπό ίδρυση Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων.
Η επιλογή του 1ου Γυμνασίου Ξάνθης ως υποψήφιου Δημόσιου Ωνάσειου Σχολείου μας φέρνει σε δύσκολη θέση για τους ακόλουθους λόγους:
1. Δε λαμβάνονται υπόψη οι ειδικές συνθήκες που υπάρχουν στην περιοχή της Θράκης. Αν και ένας από τους στόχους του σχεδίου νόμου είναι η ενίσχυση των περιοχών που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις, επιλέγεται το 1ο Γυμνάσιο Ξάνθης, το οποίο είναι το κεντρικότερο σχολείο της πόλης και συμπεριλαμβάνει χριστιανούς και μουσουλμάνους μαθητές αλλά και τμήματα ένταξης πολλών μαθητών που αντιμετωπίζουν μαθησιακά προβλήματα. Πολλά από τα παιδιά που φοιτούν σήμερα στο 1ο Γυμνάσιο Ξάνθης προέρχονται από τα πομακοχώρια και έχουν χαμηλότερο γνωστικό υπόβαθρο, επειδή αναγκάζονται να φοιτήσουν σε δίγλωσσα δημοτικά σχολεία, με αποτέλεσμα να αδυνατούν να ενταχθούν πλήρως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Για τον λόγο αυτό, στο σχολείο μας και σε άλλα σχολεία της Θράκης λειτουργούν τμήματα ενισχυτικής διδασκαλίας.
2. Η επιλογή του έμψυχου δυναμικού των εκπαιδευτικών με μία σειρά αυστηρών κριτηρίων μάς απαξιώνει και δημιουργεί καθεστώς εργασιακής ανασφάλειας σε όλους εμάς, ενώ έχουμε δώσει την ψυχή μας τόσα χρόνια για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου μας. Μετά από μία διετία οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί του σχολείου θα χάσουν οριστικά και αμετάκλητα τις οργανικές τους θέσεις στη συγκεκριμένη σχολική μονάδα; Άραγε, μήπως έτσι καταστρατηγείται το δικαίωμα μοριοδότησης που προέρχεται από την πολύχρονη εμπειρία των εκπαιδευτικών; Πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη ότι οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί, πριν τοποθετηθούν σε μια οργανική θέση σε σχολική μονάδα αστικού κέντρου, για μεγάλα χρονικά διαστήματα, μετακινήθηκαν σε περιφερειακά σχολεία εντός και εκτός του νομού τους. Οι μετακινήσεις αυτές απαιτούν χρόνο, κόπο, οικονομικό κόστος, προσωπικές και οικογενειακές θυσίες για πολλά χρόνια.
3. Η διαδικασία επιλογής των μαθητών μέσω εισαγωγικών εξετάσεων θα δημιουργήσει μεγάλη αναστάτωση στα παιδιά των τελευταίων τάξεων των όμορων Δημοτικών Σχολείων, τα οποία θα αγωνίζονται μέσα από επιπλέον ώρες μαθημάτων για μία θέση στο Ωνάσειο. Είναι αναπόφευκτο να προκληθεί μεγάλη κοινωνική αναστάτωση στην αστική ζώνη, από την οποία προέρχονται οι περισσότεροι μαθητές και οι μαθήτριες που εγγράφονται και φοιτούν στο 1ο Γυμνάσιο Ξάνθης, καθώς πολλοί μαθητές θα υποχρεωθούν να εγγραφούν σε πιο μακρινές σχολικές μονάδες, προκαλώντας προβλήματα στον οικογενειακό προγραμματισμό, αρνητικές συνέπειες στην ψυχολογία των μαθητών αλλά και θέτοντας ζητήματα ασφάλειας κατά την καθημερινή τους μετακίνηση από και προς τη νέα σχολική τους μονάδα. Εάν ληφθεί υπόψη το μέγεθος του μαθητικού δυναμικού του 1ου Γυμνασίου Ξάνθης, το πρόβλημα της μετακίνησης των μαθητών καθίσταται εντονότερο.
Κύριε Υπουργέ,
Ας μην καταστραφεί ένα σχολείο που λειτουργεί σωστά και αποτελεσματικά. Ας μην ανοιχτούν πληγές στην ευαίσθητη περιοχή της Θράκης. Θέλουμε το σχολείο μας να συνεχίσει να είναι μία ανοιχτή αγκαλιά στη διαφορετικότητα, να συνεχίσει να δέχεται παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και να συνεχίσει να δέχεται παιδιά και από την ορεινή περιοχή της Ξάνθης, συμβάλλοντας στην προώθηση της ειρηνικής συνύπαρξης χριστιανών και μουσουλμάνων.
Οι εκπαιδευτικοί του 1ου Γυμνασίου Ξάνθης χρόνια τώρα αγωνίζονται, κάτω από αντίξοες συνθήκες, για μία ποιοτική εκπαίδευση, χρησιμοποιώντας καινοτόμες εκπαιδευτικές πρακτικές και παρέχοντας στα παιδιά πολλαπλές ευκαιρίες για γνώση και κοινωνική ένταξη (διδακτικές επισκέψεις, εκπαιδευτικές εκδρομές, υλοποίηση πολιτιστικών και περιβαλλοντικών προγραμμάτων, καθώς και προγραμμάτων συνεργασίας με άλλες ευρωπαϊκές χώρες). Επίσης, συνεργαζόμαστε ήδη με τμήματα του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, διευκολύνοντας την πρακτική άσκηση φοιτητών και την εκπόνηση προγραμμάτων και μεταπτυχιακών διατριβών. Επιπρόσθετα, οι μαθητές του 1ου Γυμνασίου Ξάνθης κάθε χρόνο συμμετέχουν και
διακρίνονται σε πανελλήνιους διαγωνισμούς με την υποστήριξη και την
καθοδήγηση του υφιστάμενου εκπαιδευτικού προσωπικού.
Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνει καμία ουσιαστική προώθηση της πραγματικής και καλά εννοούμενης αριστείας. Αποτελεί μόνο προώθηση του σχολικού αποκλεισμού και κατάργηση της συμπερίληψης. Πιστεύουμε ότι δεν θα πρέπει να συγχέονται οι έννοιες της αριστείας με την έννοια του ελιτισμού. Δεν θα πρέπει να υπερεκτιμάται η αξία μίας μικρής ομάδας μαθητών (των «αρίστων»), απαξιώνοντας τους υπόλοιπους, διότι όλοι έχουν πολλά να μάθουν από την μεταξύ τους αλληλεπίδραση. Σε ένα σχολείο συμπεριληπτικό τέτοια στεγανά δεν θα πρέπει να υπάρχουν. Η παροχή προνομίων σε λίγους «καλούς» και ο αποκλεισμός των «μετρίων» από τις ίσες ευκαιρίες δεν συνάδει με τις αρχές ενός δημοκρατικού σχολείου. Μέσα από την προώθηση του σχολικού αποκλεισμού και την κατάργηση της συμπερίληψης καραδοκεί ο κίνδυνος της ανάδειξης αντιδημοκρατικών αξιών. Θεωρούμε ότι κάτι τέτοιο δεν θα τιμούσε ούτε τη δική σας προσωπική πορεία ούτε κανενός μέλους του Ελληνικού Κοινοβουλίου.
Χρειαζόμαστε ενίσχυση των υπαρχόντων υποδομών των σχολείων και αναβάθμιση της λειτουργίας τους, όχι δημιουργία σχολείων στα οποία θα απαγορεύεται ή θα δυσχεραίνεται η πρόσβαση στα παιδιά με ειδικά μαθησιακά προβλήματα και στα παιδιά που προέρχονται από τη μουσουλμανική μειονότητα. Μία ενδεχόμενη πρόταση θα ήταν να ιδρυθούν εκ βάθρων νέα σχολεία με τις κατάλληλες υποδομές, τα οποία θα μπορούσαν να επιλέξουν οι μαθητές, ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας τους. Με τον τρόπο αυτό δεν θα διαταρασσόταν η ομαλή λειτουργία των υπαρχόντων σχολείων.
Κύριε Υπουργέ,
Σας παρακαλούμε, έστω και την τελευταία στιγμή, να λάβετε υπόψη όλους τους προβληματισμούς μας πριν προχωρήσετε στην ψήφιση του νομοσχεδίου και να προβείτε στις αναγκαίες τροποποιήσεις για να μην έχει ολέθριες συνέπειες για τις επερχόμενες γενιές μαθητών και για να μην αποτελέσει οπισθοδρομικό παράγοντα στον αγώνα που δίνουν δεκάδες τοπικοί φορείς για την ενίσχυση της ισονομίας και της ισοπολιτείας στη Θράκη.
Επιμέλεια: Σοφία Δαληκριάδου