ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ Της ΕΠΙΤΡΟΠΗς ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΠΕΠ/ΑΜΘ
ΔΡΑΜΑ 16.11.18
Φίλες και φίλοι, αγαπητοί συμπολίτες της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, με ιδιαίτερη χαρά δέχτηκα την πρόσκληση να συμμετάσχω στην Επιτροπή Παρακολούθησης του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Είναι ευτυχής συγκυρία ότι το χαρτοφυλάκιο που έχω, μου δίνει την ευκαιρία να συνδράμω την περιφερειακή ανάπτυξη και – χωρίς να υποτιμούμε τις ανάγκες της υπόλοιπης χώρας- να έχω τη μέγιστη δυνατή συμβολή στη στήριξη της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Θα μου επιτρέψετε να κάνω μια γενική αναφορά πριν αναφερθούμε στα ειδικότερα θέματα της Περιφέρειας.
Έξοδος από το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής:
- Νέες δυνατότητες, οφέλη για την κοινωνία, μεγαλύτερες ελευθερίες όσον αφορά την εθνική μας στρατηγική και την οικονομική και κοινωνική μας πολιτική.
- Η ελληνική οικονομία ξανά σε τροχιά ανάκαμψης μετά από 9 χρόνια
- Τα δημόσια οικονομικά της χώρας είναι σήμερα υγιή και μπορούμε να πετύχουμε τους δημοσιονομικούς στόχους χωρίς τη λήψη επιπλέον μέτρων και χωρίς περικοπές,
- Όπως όλο γνωρίζετε αυτό σηματοδοτείται απόλυτα από την πανηγυρική και ομόφωνη απόφαση για μη περικοπή συντάξεων και τις δηλώσεις όλων των πιστωτών ότι πλέον είναι η Ελλάδα που αποφασίζει αυτόνομα.
- Aλλά και άλλους δείκτες που παρουσίασε χθες από τη Θεσσαλονίκη ο Πρωθυπουργός όπως η ανεργία που υποχώρησε στο 18,9 %, ειδικά στους νέους όπου έπεσε από το 50 στο 36%, το ρεκόρ 17ετίας στο ισοζύγιο προσλήψεων με 70% θέσεις πλήρους απασχόλησης. Επίσης το ΑΕΠ κινείται το πρώτο εξάμηνο στο +2,15% σε σχέση με τις προβλέψεις, οι εξαγωγές παραμένουν σε ανοδική τροχιά με αύξηση 17% στο εννεάμηνο, αυξάνονται οι άμεσες ξένες επενδύσεις, ο κύκλος εργασιών στη βιομηχανία.
Σημαντική συμφωνία για την ρύθμιση του δημόσιου χρέους:
- Δημιουργία ενός καθαρού διαδρόμου για τους επενδυτές για τα επόμενα χρόνια.
- Τα μέτρα που συμφωνήθηκαν είναι άμεσα, ξεκίνησαν από την 21η Αυγούστου και κυρίως δεν εξαρτώνται από συνεχείς πολιτικές αποφάσεις και διαπραγματεύσεις.
- Το ελληνικό χρέος να είναι πλέον βιώσιμο, προς όφελος των επόμενων γενεών.
- Δημιουργία δημοσιονομικού buffer, το λεγόμενο «μαξιλάρι», που δίνει τη δυνατότητα να βγαίνουμε στις αγορές με καλύτερους όρους.
Στηρίζουμε την ελληνική κοινωνία, την οικονομία και τις επιχειρήσεις:
Μετά από 8 χρόνια λιτότητας και περικοπών, μπαίνουμε λοιπόν σε μια φάση στην οποία είναι δυνατή η λήψη μόνιμου χαρακτήρα μέτρων:
- για στοχευμένες φορολογικές ελαφρύνσεις
(μείωση του του ΕΝΦΙΑ ως 50% για σχεδόν 1,2 εκατ. χαμηλές ιδιοκτησίες και 30% μεσοσταθμικά σε δυο φάσεις, το '19 και το '20. Το μέτρο θα νομοθετηθεί ως το τέλος του χρόνου)
- ενίσχυση του κοινωνικού κράτους
(επιδότηση ενοικίου με ποσά από 70 εως και 200ευρώ/μήνα, με εισοδηματικά κριτήρια για τουλάχιστον 300.000 οικογένειες, από 1/1/19)
- στήριξη της εργασίας
(εκκίνηση των διαδικασιών για την αύξηση του κατώτατου μισθού και την κατάργηση του υποκατώτατου στις αρχές του 2019 και επιδότηση του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών για νέους μισθωτούς ως 25 ετών στον ιδιωτικό τομέα, σε ορίζοντα διετίας, 50% από 1/1/19 και 100% από 1/1/20)
- και της επιχειρηματικότητας
(μείωση κατά 4% της φορολογίας επιχειρήσεων από 29% στο 25%, σταδιακά μέχρι την 1/1/22, αρχής γενομένης από 1/1/19 – αλλαγή των συντελεστών ΦΠΑ με μείωση κατά δυο μονάδων του μεγάλου, από 24% σε 22% και κατά μια του μικρού, από 13% σε 12%, από 1/1/21)
Διαθέτουμε μια ολιστική αναπτυξιακή στρατηγική
Γι’ αυτό και ως κυβέρνηση προχωρήσαμε στη σύνταξη μιας ολιστικής αναπτυξιακής στρατηγικής μέσα από ευρεία διαβούλευση με τους κοινωνικούς και παραγωγικούς φορείς, την τοπική αυτοδιοίκηση και τους πολίτες.
Αναφέρομαι στον πετυχημένο θεσμό των Αναπτυξιακών Συνεδρίων που πραγματοποιήσαμε το προηγούμενο διάστημα σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας, και σήμερα εργαζόμαστε με σταθερά βήματα για να την οικοδόμηση ενός διαφορετικού παραγωγικού μοντέλου που θα στηρίζεται σε υγιείς βάσεις.
Το βάρος για την ανασυγκρότηση της παραγωγής, δίνεται στην καινοτομία και την ψηφιακή σύγκλιση, τη γνώση και τις νέες τεχνολογίες. Θέλουμε να γίνει η Ελλάδα ένα νέο εναλλακτικό παράδειγμα ανάπτυξης και ευημερίας. Αν ανατρέξετε σε όλες τις ομιλίες του Πρωθυπουργού όπως και στη δική μας περιφέρεια, θα διαπιστώσετε ότι όσα έχει εξαγγείλει έχουν υλοποιηθεί η ολοκληρώνονται το επόμενο διάστημα.
ΕΣΠΑ: Βασικό εργαλείο υλοποίησης του αναπτυξιακού σχεδιασμού
Στην κατεύθυνση αυτή το ΕΣΠΑ, αποτελεί βασικό εργαλείο υλοποίησης του αναπτυξιακού μας σχεδιασμού και εξασφαλίζει τους αναγκαίους πόρους.
Καλύπτει ένα ευρύ φάσμα έργων και παρεμβάσεων, από πολύ μικρές πράξεις κρατικών ενισχύσεων μέχρι μεγάλα έργα υποδομών:
- Χρηματοδοτούνται δημόσια έργα και υποδομές που βελτιώνουν την αναπτυξιακή δυναμική.
- Ενισχύονται επενδύσεις σε τομείς της οικονομίας που παρουσιάζουν συγκριτικά πλεονεκτήματα, έχουν καινοτόμα χαρακτηριστικά και εξωστρεφή δυναμική και δύναται να παράγουν πολλαπλασιαστικά οφέλη με όρους ανάπτυξης, αύξησης των εξαγωγών, υποκατάστασης των εισαγωγών και δημιουργίας βιώσιμων θέσεων εργασίας.
- Προωθείται ένα νέο παραγωγικό μοντέλο στον πυρήνα του οποίου είναι ένα νέο μίγμα παραγόμενων προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας, η οικολογική διάσταση και οι κοινωνικές προϋποθέσεις της παραγωγής.
Η προσέγγιση μας είναι συνολική, ακούμε τις ανάγκες της αγοράς και σχεδιάζουμε ευέλικτες και συμπληρωματικές δράσεις για να καλύψουμε υπαρκτές ανάγκες της οικονομίας, στις οποίες ακριβώς απαντά η αρχιτεκτονική τους.
Επιπλέον, η κυβέρνηση έχει ήδη αποδείξει ότι είναι σε θέση να αξιοποιεί στο έπακρο τα διαθέσιμα ευρωπαϊκά κονδύλια. Αυτό αποδεικνύεται από τις κορυφαίες επιδόσεις τα τελευταία τρία χρόνια καθώς βρίσκεται σταθερά στην πρώτη ταχύτητα ενεργοποίησης και απορρόφησης του ΕΣΠΑ 2014-2020.
- Και μάλιστα αυτή η πρωτιά επετεύχθη παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε κατά την έναρξη της προγραμματικής περιόδου 2014-2020:
- Δυσκολίες που είχαν να κάνουν με φαινόμενα κακοδιαχείρισης, καρτέλ δημοσίων έργων, διαφθορά στον αναπτυξιακό νόμο, διαφθορά στις ψηφιακές ενισχύσεις κλπ
- Να σημειώσω εδώ ότι στην Ελλάδα το 2014 επιβλήθηκαν περισσότερες αιρεσιμότητες από οποιοδήποτε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ.
- Η συμμόρφωση της χώρας με ευρωπαϊκές πολιτικές υστερούσε σημαντικά, ενώ εξόφθαλμη ήταν η έλλειψη στρατηγικής σε πολλούς τομείς.
Αυτοί ήταν οι λόγοι για τους οποίους το 2014 επιβλήθηκε στη χώρα μας το αυστηρότερο σύστημα παρακολούθησης και διαχείρισης, προκειμένου να εξασφαλιστεί η απαιτούμενη διαφάνεια και χρηστή διαχείριση, γεγονός που επιβάρυνε την όσο το δυνατόν εμπροσθοβαρή ενεργοποίηση του ΕΣΠΑ.
Ξεπερνώντας τα εμπόδια η κυβέρνηση κατάφερε η ενεργοποίηση των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων να ξεπερνά πλέον το 80% των διαθέσιμων πόρων σε όρους Δημόσιας Δαπάνης.
Όλοι σήμερα αντιλαμβάνονται ότι η διαχείριση των προγραμμάτων γίνεται με αποτελεσματικό σχεδιασμό, διαφάνεια και αξιοκρατία:
- Εφαρμόσαμε αντικειμενικά κριτήρια κατανομής των πόρων.
- Καθιερώσαμε αξιόπιστα ηλεκτρονικά συστήματα επιλογής και αξιολόγησης δικαιούχων για δράσεις ενίσχυσης επιχειρηματικότητας τόσο του ΕΣΠΑ όσο και του Αναπτυξιακού Νόμου μηδενίζοντας πρακτικά τον κίνδυνο παρεμβάσεων κάθε είδους.
- Πρώτοι από τα Κράτη της ΕΕ ολοκληρώσαμε σχέδιο αντιμετώπισης της απάτης και της διαφθοράς στα προγράμματα ΕΣΠΑ αποσπώντας τα θετικότερα σχόλια από τις Υπηρεσίες της Ε.Ε.
Η ηγεσία του Υπουργείου μας, κατάφερε να προσδώσει σε αυτόν τον μηχανισμό όραμα, αλλά και ένα συνεκτικό σχέδιο στη βάση διάφανων διαδικασιών. Πλέον οι πολίτες αντιλαμβάνονται ότι υπάρχει αποτελεσματικός σχεδιασμός, διαφάνεια, αξιοκρατία σε όλα τα προγράμματα και τα εργαλεία του ΕΣΠΑ.
Είμαστε σε θέση να δημιουργούμε νέα χρηματοδοτικά εργαλεία που υπηρετούν ένα νέο παραγωγικό μοντέλο για την παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας αξιοποιώντας καταρχάς το μεγαλύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας που είναι το καταρτισμένο και μορφωμένο ανθρώπινο δυναμικό της και ειδικότερα οι νέοι.
Επιπλέον, σήμερα βρισκόμαστε μπροστά στην πρόκληση της διαπραγμάτευσης του νέου ΕΣΠΑ. Έχουμε την ευκαιρία να σχεδιάσουμε εξαρχής την αρχιτεκτονική και τους στόχους των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων. Το νέο ΕΣΠΑ θα πρέπει να ενισχύει τους τομείς που καταγραφούν αναπτυξιακή δυναμική, καινοτόμα & εξωστρεφή χαρακτηριστικά ενώ ήδη έχουμε επιτύχει την αύξηση των πόρων για την επόμενη περίοδο τουλάχιστον κατά 8%
Ας δούμε τώρα ειδικότερα την Ανατολική Μακεδονία – Θράκη:
Το αναπτυξιακό μέλλον της Μακεδονίας και της Θράκης συνδέεται καθοριστικά με την ανάπτυξη της χώρας, αλλά θα έλεγα και της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων.
Η γεωστρατηγική της θέση, οι υποδομές, το ανθρώπινο δυναμικό, μπορούν να αξιοποιηθούν και να δώσουν προστιθέμενη αξία σ’ ένα ευρύτερο πλαίσιο Βαλκανικής Συνανάπτυξης.
- Εθνικό ΠΔΕ στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης
Το 2016 αυξήσαμε το Εθνικό Σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων της Περιφέρειας ΑΜΘ κατά 52%.
Το 2017, το ποσοστό αυτό αυξήθηκε και έφτασε στο 82%.
Το 2017 εγκρίθηκαν 55 νέα έργα των 43 εκ. € από εθνικούς πόρους για την βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών (οδικό δίκτυο, περιβάλλον, επισκευή κτιρίων).
Ενδεικτικά μόνο μπορώ να αναφέρω:
- 1,5 εκ € για την αποκατάσταση γέφυρας ποταμού Κομψάτου (πρωτεύον επαρχιακό δίκτυο)
- 3,7 εκ. € για την κατασκευή αγωγών στο αντλιοστάσιο του φράγματος Κεφαλής στον Άρδα
- 1,65 εκ. € για την αποκατάσταση φθορών επαρχιακού οδικού δικτύου Σαμοθράκης.
Το 2018, μέχρι τώρα, έχουν εγκριθεί 43 νέα έργα των 35 εκ. € από εθνικούς πόρους.
1,7 εκ € για έργα βελτίωσης της διέλευσης του Λίσσου ποταμού στην περιοχή Ίμερου
- 1 εκ € για μικρούς ταμιευτήρες και δεξαμενές
- 1 εκ € για την κατασκευή ανάβαθμου και συνοδών έργων στον ποταμό Κομψάτο.
Πρόκειται φυσικά για έργα που προτείνονται από την περιφέρεια και εγκρίνονται από το Υπουργείο ενώ ο φορέας υλοποίησης είναι η Περιφέρεια. Αυτό προϋποθέτει υψηλό επίπεδο συνεργασίας με τελικό ωφελούμενο τους πολίτες της περιοχής μας.
- Έργα του ΕΠ-ΕΠΑνΕΚ στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης
Στον τομέα της επιχειρηματικότητας στο πλαίσιο του ΕΠΑνΕΚ έχουν ενταχθεί στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης 591 επιχειρηματικά σχέδια με συνολικό επιχορηγούμενο προϋπολογισμό 44 εκ. €.
Στο πλαίσιο της δράσης «Ερευνώ – Δημιουργώ – Καινοτομώ» έχουν ενταχθεί 60 έργα με τη συμμετοχή 90 εταίρων από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης και προϋπολογισμό 14 εκ. €.
Όσον αφορά τον τομέα της ενέργειας, αναφέρω επιγραμματικά την κατασκευή της εναέριας γραμμής μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας που συνδέει το Λαγκαδά με τους Φιλίππους. Το έργο χωροθετείται στους Νομούς Θεσσαλονίκης, Σερρών, Δράμας και Καβάλας με προϋπολογισμό Δημόσιας Δαπάνης 11 εκ. €.
- Έργα του ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης
Στον τομέα του Περιβάλλοντος (ΥΜΕΠΕΡΑΑ), έχουν ενταχθεί 15 έργα φορέων της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, με συνολικό προϋπολογισμό 64 εκ. €. Όλα είναι ιδιαίτερα σημαντικά για την περιοχή. Όπως για παράδειγμα:
- 1,5 εκ. € για την Προμήθεια και Εγκατάσταση Επέκτασης Συστήματος Τηλεμετρίας και Ελέγχου Διαρροών Δικτύου Ύδρευσης Κομοτηνής.
- 2 εκ. € για την Ανακαίνιση και Ενεργειακή Αναβάθμιση Κτιρίου Πρώην ΕΟΚ στο Δήμο Καβάλας.
- 13,5 εκ. € για τις Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Λυμάτων και Δίκτυα Αποχέτευσης Δήμου Παγγαίου και Παραλίας Οφρυνίου
- 19 εκ. € για την Κεντρική Μονάδα Επεξεργασίας Μη Επικίνδυνων Αστικών Στερεών Αποβλήτων Ανατολικού Τομέα ΠΑΜΘ (Αλεξανδρούπολης).
Πόροι για έργα περιβάλλοντος έχουν εκχωρηθεί από το ΥΜΕΠΕΡΑΑ και στην Περιφέρεια. Πρόκειται για 68,5 εκ. ευρώ για τη διαχείριση απορριμμάτων και την επεξεργασία λυμάτων. Έτσι, συνολικά πάνω από 130 εκατ. € διατίθενται για έργα περιβάλλοντος από το ΥΜΕΠΕΡΑΑ στην Ανατολική Μακεδονία – Θράκη.
- Έργα του Interreg στην Ανατολική Μακεδονία - Θράκη
Σχετικά με το πρόγραμμα εδαφικής συνεργασίας Ίnterreg Ελλάδας-Βουλγαρίας το υπουργείο μας χρηματοδοτεί ήδη έργα αιχμής (προϋπολογισμού 19 εκατ. € περίπου) που εστιάζουν στη διασυνοριακή περιοχή με στόχο την ενίσχυση τοπικών κοινωνιών.
Τα έργα που χρηματοδοτούνται αφορούν:
- Έργα Υποδομών
- Έργα για το περιβάλλον και την προστασία του
- Την Υγεία
- Την εκπαίδευση
- Την ανάδειξη της ευρύτερης περιοχής και την προσέλκυση τουριστών
- Δράσεις για την αναβάθμιση της πολιτιστικής διασύνδεσης των δύο χωρών
Kαι πρέπει να πούμε ότι στο σχεδιασμό εντάσσουμε σημαντικά έργα υποδομών γιατί θέλουμε το interreg να έχει χειροπιαστό και μετρήσιμο αποτύπωμα στις τοπικές κοινωνίες.
- ΠΕΠ Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης
Κλείνοντας, θέλω να σταθώ στην πορεία υλοποίησης του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος ΑΜ-Θ.
Με 522 εκατ. € (συμπεριλαμβανομένου του αποθεματικού επίδοσης που θα διατεθεί το 2019), μπορεί να αποτελέσει πραγματικό μοχλό ανάπτυξης της περιοχής.
Το Πρόγραμμα παρουσιάζει υψηλό βαθμό ενεργοποίησης (94,38 %). Τα επόμενα χρόνια μέχρι την ολοκλήρωση της περιόδου κρίνονται σημαντικά καθώς περισσότερα έργα πρόκειται να ενταχθούν (με δεδομένο ότι οι εντάξεις βρίσκονται στο 50,59%) για την αξιοποίηση όλων των πόρων του προγράμματος: έργα για τη διαχείριση των λυμάτων, την ενίσχυση επιχειρήσεων, δράσεις κοινωνικού χαρακτήρα κλπ.
- Σημαντική είναι η προσπάθεια που βρίσκεται σε εξέλιξη και αφορά σε μια ολοκληρωμένη στρατηγική ανάπτυξης του ορεινού όγκου Ροδόπης και Νέστου. Με έμφαση στις δυνατότητες της περιοχής, η στρατηγική μέχρι στιγμής δίνει έμφαση στον τουρισμό, την αγροδιατροφή και την προστασία του περιβάλλοντος, μέσω της ενίσχυσης των υποδομών. Από όσο γνωρίζουμε, η διαβούλευση λήγει σε μερικές μέρες. Το Υπουργείο Οικονομίας είναι εδώ για να ενισχύσει έμπρακτα την προσπάθεια αυτή και ήδη συνεργαζόμαστε με την Περιφέρεια προκειμένου με επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή ωφέλεια για την ανάπτυξη της περιοχής.
- Εξόχως σημαντικό έργο του προγράμματος είναι αυτό του φυσικού αερίου στην Περιφέρεια ΑΜ-Θ, στην οποία προχωρά η επέκταση του δικτύου.
Το Υπουργείο Οικονομίας έχει αναλάβει το συντονισμό για την ολοκλήρωση των απαραίτητων διαδικασιών με στόχο την άμεση ένταξη των έργων του φυσικού αερίου στα περιφερειακά επιχειρησιακά προγράμματα, τόσο στην ΑΜΘ όσο και στη Στερεά Ελλάδα. Μετά από τη συνεργασία που είχαμε λοιπόν με την Περιφέρεια και τη Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου ως φορέα υλοποίσης, αναμένουμε άμεσα την ένταξη του αντίστοιχου έργου της δικης μας Περιφέρειας. Ο προϋπολογισμός του έργου οριστικοποιήθηκε στα 55 εκατ. €, το ήμισυ εκ των οποίων θα καλυφθεί από πόρους ΕΣΠΑ ενώ η ένταξη πρέπει να έχει γίνει πριν το τέλος του έτους. Το Υπουργείο παρακολουθεί και συντονίζει τις προσπάθειες ώστε να προχωρήσει άμεσα η υλοποίηση του έργου και εφόσον χρειαστεί μπορούμε να προχωρήσουμε και σε επέκταση του φυσικού αντικειμένου.
Αυτό είναι ένα καλό παράδειγμα συνεργασίας λοιπόν. Και είμαστε εδώ για να παράσχουμε κάθε δυνατή βοήθεια. Όπως το πράξαμε όποτε μας ζητήθηκε, όπως στην περίπτωση της κατάρρευσης της γέφυρας στην Καβάλα, όπου βρεθήκαμε από τις πρώτες ώρες μετά το ατύχημα. Είναι βέβαια στη διακριτική ευχέρεια της αυτοδιοίκησης να δεχτεί τη βοήθεια που προσφέρουμε ή να μη την δεχτεί. Στο τέλος της ημέρας οι επιλογές μας κρίνονται από το αποτέλεσμα για τον πολίτη και άρα δεν θα κρίνω αυτή τη στιγμή όσα ακολούθησαν την επίσκεψή μας στην Καβάλα. Πρέπει όμως να επισημάνω ότι όποια και αν είναι η επιλογή των τοπικών αρχών, οφείλουν να απομονώνουν και να καταδικάζουν απαξιωτικές και απρεπείς δημόσιες αναφορές που υποβιβάζουν το επίπεδο του διαλόγου. Εμείς εδώ συζητούμε μόνο πολιτικά.
Αγαπητοί φίλοι.
Βρίσκομαι εδώ για να μιλήσω για τα σημαντικά βήματα που έχει κάνει η χώρα, την κυριαρχία που έχει ανακτήσει και την ελευθερία να σχεδιάσει τις δικές της πολιτικές και το δικό της αναπτυξιακό μοντέλο που έλειπε για χρόνια και έχουμε παρουσιάσει με κάθε λεπτομέρεια. Είμαι επίσης εδώ για να υπενθυμίσω σε όλους τους αρμόδιους φορείς αλλά και όλους τους πολίτες της Περιφέρειας ότι ο δρόμος αυτός προϋποθέτει συνεργασία και κοινούς στόχους. Από την πλευρά μας, στο πλαίσιο μιας συνολικής αναπτυξιακής στρατηγικής ενεργοποιούμε προς όφελος της αυτοδιοίκησης όλους τους διαθέσιμους πόρους και εργαλεία, προκειμένου να εκπληρώσει τον θεσμικό της ρόλο. Με καλές ή κακές στιγμές, πιστεύω ότι όλοι πρέπει να έχουμε στο επίκεντρο της σκέψης και της συνεργασίας μας, τους πολίτες.
Επιμέλεια: Τηλέμαχος Αρναούτογλου