Η Φυσική Αγωγή, με αφορμή και το πρόσφατο σχέδιο νόμου, βρέθηκε στη θεματολογία της εκπομπής "Γυναίκες στο Προσκήνιο" την Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 2019

Το θέμα της σημερινής μας εκπομπής, Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 2019,  ήταν  η Φυσική Αγωγή, με αφορμή και το πρόσφατο σχέδιο νόμου που προκάλεσε αρκετές αντιδράσεις το προηγούμενο διάστημα το οποίο έρχεται να συμπληρώσει κομμάτια του ήδη διαλυμένου παζλ των επαγγελματικών δικαιωμάτων γυμναστών και φυσικοθεραπευτών. Δημιουργεί νέα πεδία κερδοφορίας για τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους στον τομέα του ιατρικού και γενικότερα του θεματικού Τουρισμού, εισάγοντας τους "εκπαιδευτές αναψυχής", μια ειδικότητα που ο καθένας θα μπορεί να την αποκτά... απλά και μόνο με την εργασιακή εμπειρία αλλά και μόνο με απλό πτυχίο από πολυδιαφημισμένα σεμινάρια. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ δίνει τη χαριστική βολή στο δικαίωμα των αποφοίτων να εργαστούν ως γυμναστές - προπονητές - φυσικοθεραπευτές, ανοίγει επικίνδυνους δρόμους για το μάθημα της Φυσικής Αγωγής στα σχολεία και το ρόλο των γυμναστών σε αυτά, ανοίγει επικίνδυνους δρόμους για την ίδια την υγεία των αθλουμένων. Φτάνει να εξισώνει τα πτυχία των ΣΕΦΑΑ - ΤΕΦΑΑ και των Τμημάτων Φυσικοθεραπείας με εκείνα των ιδιωτικών κολεγίων.

Ακούστε την εκπομπή:

Το ζήτημα όμως της Φυσικής Αγωγής δεν αφορά μόνο τους φοιτητές σε αυτές τις σχολές αλλά και εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας, γονιούς, μαθητές, αθλούμενους και εργαζόμενους. Γιατί η πολιτική της κυβέρνησης δεν προχωρά μόνο στην υποβάθμιση του πτυχίου και την αποσύνδεσή του από την πλήρη άσκηση των δικαιωμάτων, αλλά χτυπάει συνολικά το δικαίωμα των νέων στον αθλητισμό και θέτει σε κίνδυνο μέχρι και την υγεία των αθλούμενων όπως προείπαμε.

Ο Νίκος Γελαδάς, Κοσμήτορας της ΣΕΦΑΑ Αθήνας αναφέρει σε συνέντευξή του: «Εμείς θέλουμε όλα τα παιδιά του ελληνικού λαού να έχουν αξιοπρεπή εργασία, ανάλογα με τα προσόντα τους. Όπως θέλουμε να έχουν δωρεάν, υψηλού επιπέδου Εκπαίδευση, γιατί η Παιδεία είναι κοινωνικό αγαθό και όχι εμπορεύσιμο υλικό. Εμείς αντιδρούμε γιατί η υγεία, η ευρωστία και η  ψυχική υγεία του ελληνικού λαού επαπειλούνται από τις οικονομικές συνθήκες, τις κακές διατροφικές συνήθειες και την υποκινητικότητα του ατόμου. Η άσκηση είναι φάρμακο για όλες αυτές τις αρνητικές εκφάνσεις της μοντέρνας ζωής και πρέπει να χορηγείται με συγκεκριμένη δοσολογία έντασης, είδους, συχνότητας και διάρκειας, ανάλογα με την ηλικία, το φύλο, την υγεία και τη φυσική κατάσταση του δοκιμαζόμενου. Δεν είναι δυνατόν, όπως προτείνει το νομοσχέδιο, απόφοιτοι Λυκείου και Τεχνικών Σχολών να γυμνάζουν βρέφη και εγκύους! Δεν είναι δυνατόν, για να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα των κεφαλαιούχων στο χώρο (ιδιοκτητών γυμναστηρίων και Τεχνικών Σχολών) να κινδυνεύουν η υγεία και η ασφάλεια του γυμναζόμενου ατόμου. Δεν είναι δυνατόν στο προτεινόμενο νομοσχέδιο να ζητάνε από τα γυμναστήρια να φέρουν μόνο ένα απλό φαρμακείο. Οι πολίτες δεν κινδυνεύουν από αμυχές. Κινδυνεύουν από καρδιακά επεισόδια, από μυοσκελετικές κακώσεις, από αφυδάτωση, από ασκησιακή υπερθερμία και από τις κυβερνητικές πολιτικές.»

Η σωματική κίνηση είναι αναπόσπαστο στοιχείο της ζωής του ανθρώπου. H Φυσική Αγωγή είναι ο οργανωμένος τρόπος ενασχόλησης με τη σωματική κίνηση μέσα από τη συστηματική άσκηση, τα αθλήματα. Η Φυσική Αγωγή βάζει τις βάσεις για τη θωράκιση της υγείας, είναι παράγοντας πρόληψης ασθενειών. Ο νέος και η νέα που μαθαίνει να γυμνάζεται σωστά, έχει περισσότερες πιθανότητες να συνεχίσει να γυμνάζεται και μετά το σχολείο. Τα οφέλη δεν είναι μόνο σωματικά. Βοηθά τη διαμόρφωση της προσωπικότητας του νέου ανθρώπου. Ο άνθρωπος μαθαίνει να αγωνίζεται, δηλαδή να βάζει στόχους και να τους κατακτά. Γίνεται ενεργητικός και δραστήριος. Ο αθλητισμός ακονίζει τη σκέψη, ευνοεί τη διάθεση και τη βούληση. Ο νέος άνθρωπος μπορεί να δει, από πρώτο χέρι, τα αποτελέσματα της συλλογικής και οργανωμένης δουλειάς, την ανάπτυξη των ατομικών του ικανοτήτων και την προσφορά τους στη συλλογική προσπάθεια.

Για να δούμε όμως ποια είναι η κατάσταση σήμερα. Η παχυσαρκία των παιδιών αυξήθηκε. Η φυσική κατάσταση μειώθηκε, γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακών παθήσεων. Η φυσική και κινητική δραστηριότητα των παιδιών σχολικής ηλικίας έχει μειωθεί σημαντικά. Οι φυσικές ικανότητες παιδιών σχολικής ηλικίας και γενικώς η ευρωστία των παιδιών βρίσκεται σε ανησυχητικά χαμηλό επίπεδο. Σε μελέτες που έχουν γίνει, μόνο ένα 3% με 4% κατάφερε να επιδείξει ικανοποιητικό επίπεδο αντοχής, ισχύος και μυϊκής δύναμης. Η πλειοψηφία των παιδιών δεν ασκείται έξω από το σχολείο. Το μάθημα της Φυσικής Αγωγής δεν καλύπτει ούτε στο ελάχιστο το μεγάλο κενό άσκησης που επιβάλλεται να καλύψουν τα παιδιά για τη διατήρηση της υγείας τους. Η Φυσική Αγωγή είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη για τα παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες και αυτό γιατί η Ειδική Αγωγή είναι υποβαθμισμένη και χιλιάδες παιδιά με ειδικές ανάγκες βρίσκονται εντελώς εκτός Ειδικής Αγωγής.

Ο τρόπος ζωής, ιδιαίτερα σε χώρες όπως η Ελλάδα που υπάρχει έλλειψη ελεύθερου χρόνου, εξαντλητικά ωράρια, ελαστικές σχέσεις εργασίας, εξαφάνιση της σταθερής δουλειάς και ωραρίου, ακρίβεια κλπ, δημιουργεί σοβαρές ασθένειες του σύγχρονου κόσμου όπως καρδιαγγειακά νοσήματα, διαβήτη τύπου 2, εγκεφαλικά, μορφές καρκίνου, μυοσκελετικές διαταραχές, ψυχικές παθήσεις, που σε συνδυασμό με την κακή διατροφή εμφανίζονται πολύ νωρίς και χτυπάνε κυρίως τις παραγωγικές ηλικίες. Κυβέρνηση και ΕΕ φαίνεται να ανησυχούν από τις εξελίξεις, καθώς η πρόωρη ασθένεια σημαίνει αύξηση του κόστους για περίθαλψη και αποκατάσταση.

Δεν μπορούν, όμως, να δώσουν λύση στο πρόβλημα, γιατί αντιμετωπίζουν τη Φυσική Αγωγή σαν εμπόρευμα. Δηλαδή πρέπει να πληρώσεις για να έχεις πρόσβαση. Μάλιστα, οι αλλαγές που προωθούν τα τελευταία χρόνια χειροτερεύουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Μειώνουν τη χρηματοδότηση κάθε χρόνο για τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό, αφήνουν τους λίγους χώρους άθλησης που υπάρχουν να ρημάζουν. Επιβαρύνουν οικονομικά τα αθλητικά σωματεία, που σήμερα παρέχουν σε μεγάλο βαθμό τη Φυσική Αγωγή και καλύπτουν το κενό του σχολείου. Το κόστος αυτό πηγαίνει στο λαό μέσω της αύξησης της συνδρομής. Εχουν μειώσει τις ώρες διδασκαλίας της Φυσικής Αγωγής στο ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, καθώς και τους καθηγητές Φυσικής Αγωγής. Στην ουσία, το μάθημα της Φυσικής Αγωγής στα σχολεία παίζει το ρόλο της ανάπαυλας του μαθητή από το φόρτο εργασίας.

Τι πρέπει όμως να γίνει ώστε να έχουμε υψηλού επιπέδου Φυσική Αγωγή και Αθλητισμό; Σίγουρα η ατομική στάση απέναντι στην άθληση είναι ζήτημα. Όμως το βασικό είναι πώς αντιμετωπίζει το σύστημα που ζούμε τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό. Σήμερα η Φυσική Αγωγή είναι εμπόρευμα. Όσο και αν θέλεις, αν δε μπορείς να πληρώσεις για να το αποκτήσεις δε μπορείς να αθληθείς. Δε μπορείς να έχεις πρόσβαση σε χώρους άθλησης, σε οργανωμένη καθοδήγηση από γυμναστή. Η πραγματικότητα που ζούμε το επιβεβαιώνει. Αρα, το πρώτο και πιο βασικό είναι το κράτος να αντιμετωπίζει τη Φυσική Αγωγή ως καθολικό δικαίωμα που το απολαμβάνουν όλοι, ανεξάρτητα από το αν είναι φτωχοί ή πλούσιοι αλλά και να αλλάξει συνολικά και το πώς διδάσκεται η Φυσική Αγωγή.

Μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί πρέπει να προτάξουν τις σύγχρονες ανάγκες τους για άθληση και φυσική αγωγή. Διεκδικώντας τη διαμόρφωση ενιαίου προγράμματος Φυσικής Αγωγής, διορισμό καθηγητών Φυσικής Αγωγής, αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης και όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις (υλικοτεχνική υποδομή, επιστημονική στήριξη), ώστε να καλύπτονται οι σημερινές ανάγκες. Βάζοντας στο στόχαστρο, και εδώ, τον πραγματικό υπαίτιο, το καπιταλιστικό σύστημα και τις κυβερνήσεις του, που αντιμετωπίζουν το ζήτημα της φυσικής αγωγής ως ατομική ευθύνη, ανησυχώντας γι' αυτή μόνο στο βαθμό που η έλλειψή της και τα όσα προκαλεί στην υγεία αποτελούν «βάρος» και «κόστος» για την ανάπτυξη της καπιταλιστικής κερδοφορίας.

Ο σκοπός της Φυσικής Αγωγής θα εκπληρώνεται όταν όλος ο λαός και ιδιαίτερα η νεολαία θα ασκείται συστηματικά σε όλη του τη ζωή. Προϋπόθεση γι' αυτό είναι στο επίκεντρο της κοινωνίας να βρίσκεται η ικανοποίηση συνολικά των λαϊκών αναγκών. Η σημερινή χρήση των σύγχρονων μέσων, η τεχνολογική ανάπτυξη και ο πλούτος που παράγουν οι εργαζόμενοι δίνουν τη δυνατότητα να αυξηθεί ο ελεύθερος χρόνος και να ικανοποιηθούν οι σύγχρονες ανάγκες τους.

 

 

 

 

 

Επιμέλεια: Τηλέμαχος Αρναούτογλου

Κοινωνικά
Πολιτιστικά
Τοπικά